Toyota dál svolává, tentokrát kvůli úniku paliva

Tokio - Japonská automobilka Toyota Motor svolává po celém světě k opravě téměř 1,7 milionu vozů kvůli různým závadám, jež mohou způsobit únik paliva. Nejnovější opatření se týká široké řady modelů, včetně luxusních značek IS a GS Lexus v Severní Americe a automobilů Avensis v Evropě. Nejvíce vozů firma nicméně svolává v Japonsku - téměř 1,3 milionu.

Automobilka uvedla, že kvůli závadám obdržela přes 140 stížností v Japonsku a dalších 77 stížností v zahraničí. V souvislosti se závadami však podle firmy zatím nebyly hlášeny žádné nehody. Nejde však o první problém s kvalitou, které světová automobilová jednička hlásí.

„Zjistili jsme, že komponenty palivového systému časem vykazují určité neduhy, ale zdůrazňuji, že to vyžaduje více než pět let provozu. Proto chceme tyto vozy zkontrolovat a v případě potřeby součástky vyměnit,“ vysvětluje mluvčí Toyoty pro Evropu Etienne Plas.

Video Rozhovor s Milanem Jiroušem
video

Rozhovor s Milanem Jiroušem

Problémy s kvalitou automobilů firmy Toyota se dostaly do centra pozornosti poté, co byla společnost kvůli potížím s nechtěným zrychlováním nucena svolat po celém světě k opravě přes osm milionů vozů, z toho zhruba šest milionů ve Spojených státech. Později Toyota přikročila i k dalším svolávacím akcím.

„Samozřejmě nepopíráme, že to krátkodobě bude mít negativní dopad na naši činnost. Lidé se pochopitelně ptají, zda jsou naše vozy kvalitní. Ale myslíme si, že později spíš ocení, jak se staráme o naše klienty a dbáme na jejich bezpečí,“ dodává Plas.

Za závady Toyota zaplatila pokutami i pošramocenou imagí

V dubnu loňského roku dostala Toyota od Národního úřadu pro bezpečnost pokutu ve výši 16 milionů dolarů, protože o problémech svých aut věděla už od září 2009. K opravám ale vozy svolala až v lednu. V civilních sporech dosud automobilka zaplatila 32 milionů dolarů. Z toho deset milionů loni v prosinci, když se rozhodla mimosoudně odškodnit rodinné příslušníky, jejichž blízcí zahynuli v srpnu 2009 při nehodě nechtěně zrychlujícího Lexusu.

Toyota je nyní největší automobilkou na světě. Svou vedoucí pozici na automobilovém trhu si vybudovala nabídkou bezpečných a spolehlivých vozů za rozumnou cenu. Rozsáhlá svolávání automobilů k opravě však mají negativní dopad na její pověst výrobce kvalitních vozů.

Ubrání se Toyota supům?

Toyota si loni třetí rok za sebou udržela prvenství na světovém trhu. Po celém světě prodala přes 8,4 milionu aut. Někdejší světovou jedničku – General Motors – ale předstihla pouze o 30 tisíc vozů. Toyotu navíc časem plánuje sesadit z vedoucí pozice na trhu německý rival Volkswagen. Své prvenství v Evropě chce do roku 2018 rozšířit na celý svět.