Pojišťovny si loni polepšily

Praha - České pojišťovny inkasovaly v loňském roce na pojistném 151,1 miliardy korun, což je v meziročním srovnání nárůst o osm procent. Podle České asociace pojišťoven (ČAP), která sdružuje pojišťovny s 98procentním podílem na trhu, stouplo životní pojištění o 19,2 procenta, neživotní kleslo o 0,2 procenta. Předloni se pojistnému trhu dařilo méně - vzrostl o 2,5 procenta na 140 miliard korun.

Loňský rok se nesl v duchu vyššího prodeje jednorázového životního pojištění, a to o téměř 58 procent. Stagnace postihla neživotní pojištění, výrazně se propadlo především pojištění motorových vozidel. U něj objem předepsaného pojištění klesl meziročně o více než šest procentních bodů.

Rozmach vybraného pojistného životního pojištění s běžně placeným pojistným se zpomalil na 1,9 procenta. Současně meziročně klesl počet uzavřených smluv v životním pojištění o 1,3 procenta. „Tato čísla jasně dokládají, že sice roste absolutní částka pojistné ochrany jednotlivce, ale část klientů smlouvy pravděpodobně vypovídá ve prospěch sjednání nových smluv či smlouvy ruší úplně,“ prohlásil výkonný ředitel asociace Tomáš Síkora. Nezvyšuje se tedy absolutní počet osob se zajištěním životních rizik, dodal.

V celkovém srovnání stagnuje neživotní pojištění. Do pojištění odpovědnosti z provozu vozidla přibylo téměř 100 tisíc vozů, pokles na předepsaném pojistném je však téměř sedm procent. „Tento nepoměr je výsledkem tvrdého konkurenčního prostředí a z toho vyplývajícího cenového boje o zákazníka,“ míní Síkora. Tlak motoristů na nízkou cenu podle něj ovlivňuje především u havarijního pojištění i sjednaný rozsah pojistné ochrany a asistenčních služeb.

V loňském roce se téměř nezměnila situace v podnikatelském pojištění ve srovnání s předchozím rokem. Výrazný úbytek smluv o 2,4 procenta a lehký nárůst vybraného pojistného koresponduje s hospodářským děním v uplynulých letech, jak dodává Síkora: „Podnikatelé, kteří si obhájili svou pozici na trhu v době ekonomické krize, se chovají obezřetněji a více se chrání proti případným rizikům.“

Vedoucí příčky českého pojistného trhu patří České pojišťovně, Kooperativě a Allianz

I nadále si vedoucí postavení v rozdělení podílů pojistného trhu drží Česká pojišťovna s 25,4 procenty a Kooperativa s 20,4 procenty. Třetí největší pojišťovnou z pohledu předepsaného pojistného je Allianz se sedmi procenty, následovaná ČSOB Pojišťovnou s podílem 6,8 procenta. Pojišťovna České spořitelny je s 6,1 procenta již pátá, Komerční pojišťovna s 5,9 procenta šestá, Generali s podílem rovněž 5,9 procenta sedmá. Výrazný posun je patrný u Komerční pojišťovny a Pojišťovny ČS, které si polepšily zejména díky prodeji produktů s jednorázově placeným pojistným.