Zdravé bedýnky míří na jihočeské stoly

České Budějovice - Místo mléčných automatů se v jižních Čechách ujaly konvičky, kamenné prodejny pak nahradily bedničky a biotašky. Jedná se o součást takzvaného bedýnkového projektu, do kterého se zapojují tamní zemědělci. Nedostali se totiž do některých supermarketů, a proto své výrobky nabízejí rovnou ze dvora nebo je rozvážejí po okolí. Projekt přímého prodeje podporuje Agrární komora i kraj.

V dřevěných bedničkách nejčastěji končí zelenina, jablka, med a vejce. Většina produktů přitom pochází z místních farem. „Z trhu mizí například český česnek paličák a my ho chceme vrátit,“ říká prodejce farmářských produktů Jan Liszner. Kvalitní masné, pekařské či mléčné výrobky z regionu získávají speciální značku „Chutná hezky. Jihočesky“.

Farmáři zásobují nejčastěji lidi z okolí, auto vypravují ale i do míst vzdálených 40 kilometrů. Zájemci se registrují na internetu. „Mám kolem 65 zájemců a jejich počet narůstá,“ dodává Liszner. „Začali jsme dělat každé úterý tašky z biozeleninou a budeme v tom pokračovat, zájem je veliký,“ doplňuje jej organizátor farmářských trhů David Veis.

Zemědělcům se nedaří zboží udat v klasických obchodech

Drobné zemědělce k tomuto kroku přiměla také zoufalost. Se svými produkty se do obchodních řetězců dostávali jen s velkými obtížemi, a proto začali prodávat ze dvora. „Podporujeme i místní ekonomiku, ekologii a zdraví konzumentů,“ uvádí ředitelka Regionální agrární komory Jihočeského kraje Hana Hricová.

Do projektu se postupně zapojily desítky farmářů a další přibývají. Vedle zeleniny nejčastěji prodávají mléko. Tento prodejní kanál zvolili v místech, kde se neosvědčili tzv. mléčné automaty a zemědělci je museli zrušit. Jedním z míst byl mlékomat v Jindřichově Hradci. „Zůstali jsme s prodejem někde na 70 litrech denně, což pro nás bylo neúnosné,“ vysvětlil ředitel zemědělského podniku Hospříz Karel Šámal.

Také kraj farmářům nabízí pomocnou ruku a na prodej potravin ze dvora přispěje, jak dokládají slova hejtmana Jihočeského kraje Jiřího Zimoly: „V roce 2011 jsme na projekt dali dva miliony korun a vidíme v tom podporu regionálních potravin.“