Pracovníci Volkswagenu řekli na zvyšování mezd ne

Hannover - Němečtí kovodělníci z odboru IG Metall po jednání s vedením Volkswagenu odmítli první nabídku největší evropské automobilky na zvýšení mezd pro německé zaměstnance. Vedení firmy nabídlo ve srovnání s požadavkem odborů jen poloviční nárůst 2,9 procenta s jednorázovým příplatkem 300 eur (asi 7 300 korun). Toto zvýšení má navíc platit celé dva roky namísto předpokládaného jednoho.

Odbory chtějí dvakrát víc

Minulý týden navrhly odbory, aby se mzda zhruba 100 tisíc západoněmeckých zaměstnanců firmy zvýšila na příštích dvanáct měsíců o šest procent. Vlastník české automobilky Škoda Auto je jediným strojírenským podnikem v Německu, který si vyjednává s odbory vlastní mzdovou dohodu a není vázán kolektivní smlouvou celého sektoru. Návrh Volkswagenu je mírně vyšší než loňská dohoda pro celé německé strojírenství. Odborářům to však nestačí.

Hlavní vyjednavač IG Metall Hartmut Meine:

„Rozdíl mezi požadavkem a nabídkou je příliš vysoký. Navrhovaná délka dohody musí být kratší a navrhované zvýšení vyšší, než budeme vůbec moci jednat o kompromisu.“

Vyjednavač Volkswagenu Jochen Schumm vysvětlil odborům, že nabídka firmy se odvíjí od loňského dvouletého mzdového kontraktu ve strojírenství. V jeho rámci se zaměstnanci sektoru v prvním roce platnosti musejí vyrovnávat se stagnací mezd a od dubna dostanou přidáno 2,7 procenta. Schumm dodal, že Volkswagen navíc platí zaměstnancům deset procent svého provozního zisku ve formě výkonnostních prémií. Odboráře také upozornil, že by měli vzít v úvahu velký rozdíl mezi cenou pracovní síly v Německu a na druhé straně ve východní Evropě a Číně.

Jednání čeká i českou Škodovku

Na kolektivní vyjednávání o mzdách se připravuje i Škoda Auto. Loni v dubnu se odbory s vedením firmy po několikatýdenních jednáních provázených hrozbou stávky dohodly na zvýšení mezd o 2,7 procenta. Průměrná mzda dělníků ve Škodovce činila loni 27 tisíc korun. „Nám je ale jasné, že firma nikdy nepřijde se solidní vstupní nabídkou, bude to i letos velice těžké,“ stěžuje si Jaroslav Povšík, předseda Podnikové rady Škody Auto. Podniková rada se na požadavcích a postupech shodla už před časem. Podrobnosti ale zatím sdělit nechtěla.