Číňani se nestěhují za prací, práce jde za nimi

Peking – Téměř 150 milionů Číňanů se už nebude muset stěhovat za prací do průmyslových oblastí na jihu. Rychle rostoucí ekonomika totiž vytváří nová místa i blízko jejich domovů ve středu země. Jihočínské továrny si ale chtějí své zaměstnance udržet, musejí proto zvedat platy a zlepšit pracovní prostředí. Platy ve vnitrozemí jsou sice nižší, ale odráží tamní životní náklady.

Po oslavách nového lunárního roku se miliony Číňanů nevrátí do své původní práce. Průmyslová výroba se totiž kromě tradičních jižních oblastí rozšiřuje i do vnitrozemí. „Čínané mají nyní mnohem víc pracovních příležitostí. Začínají se rozvíjet i provincie ve střední Číně jako S'-čchuan, Chenan nebo Čongčing. Dlouhé dojíždění nebo stěhování za výdělkem už tak není nutné,“ říká mluvčí odborářského hnutí China Labor Bulletin Geoffrey Crothall.

Podle něj sice platy ve vnitrozemí nejsou tak velké jako na jihu, ale je třeba vzít v potaz nižší životní náklady: „Musíme vzít v potaz, že náklady na život zde jsou nižší a navíc jsou zaměstnanci blízko svých rodin a přátel. I proto čekám, že se hodně firem bude divit, že jim dělníci po prázdninách nepřijdou do práce. Budou proto muset zlepšit pracovní podmínky a hlavně zvýšit platy.“

Čínští pracující si říkají o vyšší mzdy

Analogická slova zazněla přímo z úst pracujících i při loňské sérii stávek v čínských závodech automobilek Honda a Toyota. Na situaci reagují také uřady. Třeba v jihočínské provincii Guangdong slíbily, že zvýší minimální měsíční mzdy o pětinu na 200 dolarů. Bude tak vůbec nejvyšší v Číně. „Chci pracovat víc, a taky víc vydělat, proto čekám, že se mi každý rok zvedne plat,“ vysvětluje zaměstnanec Mi-kche Fan Čen.

Podobných hlasů se bojí jihočínské továrny, protože se výroba i kvůli vyšším nárokům lidí začíná prodražovat. Některé firmy se proto přesouvají do jiných částí Asie, třeba do Vietnamu nebo Indie. To by však mohlo zbrzdit současný rozmach země, která patří vedle Brazílie, Ruska a Indie k nejrychleji rostoucím ekonomikám světa, na pomyslném žebříčku ji patří druhé místo. Za Spojenými státy sice Čína stále zaostává, ale předhonit je má podle odhadů do deseti let.

Honda
Honda