Bárta: České dálnice postaví vězni

Praha – České dálnice postaví vězni. Ministr dopravy Vít Bárta (VV) chce tímto překvapivým způsobem snížit náklady na jejich budování. Nejde přitom o novinku. Podobně byli trestanci v Česku využíváni již za socialismu. Silnice a železnice však v minulém století stavěli i vězňové ve Spojených státech. Překvapivý plán Bárta potvrdil České televizi.

Číňané, Rakušané nebo trestanci?

Bárta umí svými originálními nápady skutečně překvapit. Nejprve plánoval, že tuzemské dálnice postaví Číňané. Rakušané potom měli spojit Brno s Vídní. Teď jsou na řadě vězni. „Ministerstvo spravedlnosti se snaží najít nové cesty, kde zaměstnat vězně z českých věznic. Jednou z možností je právě i spolupráce s ministerstvem dopravy. V tuto chvíli naši ekonomové propočítávají, nakolik by takový postup byl výhodný,“ uvedl ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil (ODS). Bárta ale konkrétnější být nechce. Zatím tvrdí, že jde o experiment.

Ministr dopravy Vít Bárta (VV):

„Musím říci, že v tomto směru jsme provedli takový zimní experiment, vánoční experiment, ale více chceme na toto téma sdělit až příští týden.“

Stavební firmy ale nejásají. Bez práce je v této oblasti 30 tisíc lidí už nyní. Zádrhelem však nejspíš bude i rozsáhlé využití strojů při výstavbě. Ne každý totiž může buldozery, jeřáby nebo asfaltovací stroje řídit. „Já si to skutečně neumím představit,“ obává se novinky prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Další překážkou bude i mezinárodní právo. To zatím práci vězňů pro soukromníky nepovoluje. Silnice přitom v Česku pro stát staví soukromé firmy.

V současné době je ve vězení 22 tisíc vězňů. Nalézt jim práci ale není jednoduché. A když už ji najdou, stát jim výdělky ořeže. Nejprve strhne zdravotní pojištění a všechny náklady za výkon trestu. Ze zbytku se potom platí pohledávky - například dluhy na výživném či na daních. Jako kapesné tak dostanou vězni dvanáct procent z toho, co si vydělají, další dvě procenta jim jdou na spoření.