O tradiční chorvatský pršut není zájem

Drniš - Známý výrobce chorvatské sušené šunky Nikola Rakič z města Drniš má vážné problémy. Kromě klesající kupní síly výrobce bojuje i s nekalou soutěží. Jeho originální šunku pršut totiž vytlačují z obchodů sice levné, ale nekvalitní napodobeniny jiných firem. Dvacetiletá tradice a kvalita jsou mu k ničemu.

Obchodníci nemají zájem nebo neplatí

Chorvatský výrobce vyrobí deset tisíc kusů šunky ročně. Dlouho patřil mezi jedničky na trhu. Teď jeho tržby ale prudce klesají. „Situace se zhoršila v posledních dvou letech. Předtím jsem bez problémů prodával obchodníkům asi čtyři tisíce kusů šunky. Loni už to ale byla jen polovina, a letos to asi bude ještě horší - odhaduji, že udáme maximálně kolem tisíce kusů,“ stěžuje si výrobce pršutu Rakič.

Reportáž Michaely Polákové (zdroj: ČT24)

Výrobce pršutu Zeljko Pilič:

„Teď je to opravdu hrozné, máme problémy i s většími odběrateli. Ti prostě neplatí, a když jim zavoláte a hrozíte soudem, nereagují. Sami mají totiž problémy s penězi.“

Největší hrozbou jsou pro původní chorvatskou sušenou šunku levné napodobeniny nízké kvality. Výrobci proto doufají, že se jim podaří pojistit pršut ochranou známkou díky jeho zeměpisnému původu. Podobně je to v Česku s olomouckými tvarůžky. Sdružení chorvatských výrobců pršutu plánuje takový certifikát zařídit ještě letos. „Snad se nám pomocí ministerstva a obchodní inspekce podaří znovu získat naši pozici,“ doufá výrobce z Drniše.

Nadějí by pro vývozce mohl být vstup Chorvatska do Evropské unie. Doufají totiž ve větší příliv nabídek. Do té doby prý budou jenom přežívat.