O koupi auta v Pekingu rozhoduje loterie

Peking - Pekingské zácpy jsou neslavně proslulé po celém světě. V Číně se loni prodalo přes 18 milionů aut, což je o 32 procent více než v roce 2009. Jen po Pekingu jezdí téměř pět milionů aut, v loňském roce tam bylo zaregistrováno 720 tisíc nových vozů. Úřady se proto rozhodly jednat. O tom, kdo si může auto v Pekingu pořídit, od ledna rozhoduje loterie. Vedení města letos formou losování povolí novou registraci pouze pro 240 tisíc aut. Měsíčně ji tak na internetu může vyhrát dvacet tisíc řidičů.

Zájem o registraci je obrovský. Prvního lednového kola loterie se zúčastnilo přes 210 tisíc lidí. Mohou se zúčastnit pouze lidé, kteří ještě auto nemají. „Je to pro Peking dobré. Omezí to počet aut. Před tím někteří lidé nakupovali i pět nebo více vozů. Teď by měla být situace na silnicích lepší,“ míní jeden ze šťastlivců Sü Ťin-pcheng, který s nákupem nového auta neotálel.

Prodejci aut si zoufají

Ještě loni přeplněné autosalony nyní zejí prázdnotou a prodávající nemají co dělat. Přestože je děsí obrovský pokles prodeje, vidí v loterii i pozitivní vlivy. „Konkurence mezi různým značkami a jejich výrobci se zvýší. Nová pravidla donutí výrobce i prodejce zlepšit kvalitu a služby, což dlouhodobě povede k zlepšení automobilového průmyslu,“ říká ředitel prodejny s auty Kuo Jung.

Někteří odborníci tvrdí, že loterie Pekingu moc nepomůže a že jsou třeba účinnější a dlouhodobá řešení. „Loterie sama nic nevyřeší. Už teď je v Pekingu 4,7 milionu aut paralyzující dopravu. I kdyby nedovolili jediné nové auto, situace zůstane špatná. Musí zlepšit hromadnou dopravu. Systém je nedostatečný, přecpaný a zastaralý,“ zdůrazňuje analytik automobilového průmyslu Ťia Sin-kuang.

Prodej aut v Pekingu tvoří pouze tři a půl procenta automobilového trhu v zemi. Ten by tedy loterií neměl být ovlivněn. Situace se však může změnit, budou-li příklad čínské metropole následovat jiná mnohamilionová města.