Za levným oblečením do Londýna, do Berlína, jen ne do Prahy

Praha – Nižší cena, kvalita i přátelštější přístup personálu patří k motivům, proč Češi stále častěji jezdí nakupovat módní zboží do ciziny. A stále více si jich váží i sami obchodníci. Neplatí to přitom už zdaleka jen na polských tržnicích jako v 90. letech, ale třeba i v německých obchodech. Češi ale stále častěji míří ještě dál – třeba do Londýna. I když si musí připlatit za cestu za kanál, i tady mohou na nákupu mnohdy módnějšího zboží, než je k dostání v Česku, ušetřit nemalé částky. Následky jsou katastrofické. České textilky krachují, do popředí se dostává zboží vyrobené většinou v Asii.

Německé obchody by se bez českých zákazníků obešly už jen stěží. Za výhodnými nákupy přijíždějí Češi hlavně o víkendech a ve svátek. „20 až 30 procent našich zákazníků jsou během roku Češi,“ potvrdil manažer německého obchodního centra Thomas Nagelschmitz. „Jsou to dobří zákazníci, hodně se jich k nákupům u nás pravidelně vrací,“ uvedla prodavačka oděvů Heidi Kappaufová. A Němci se silné východní klientele přizpůsobují. Orientační tabule a nejdůležitější informace o nákupních centrech uvádějí stále častěji kromě němčiny také v češtině.

Levněji nevyjde módní zboží jen bezprostředně za českými hranicemi, ale také například v Paříži, Miláně nebo Londýně. Do města na Temži Čechy kromě ceny láká také větší výběr oděvů ve větších velikostech. Na oblibě získává také Skandinávie. „Překvapivě docela zajímavý výběr je i ve Stockholmu ve Švédsku, protože Skandinávie začíná být i co se týče Fashion Weeku a módního zastoupení tamních návrhářů čím dál atraktivnější,“ uvedla vedoucí kulturní rubriky Hospodářských novin Irena Zemanová.

Až za oceán se pak z Česka létá pro různé novinky v oblasti elektroniky. V USA je často dostanete až o polovinu levněji a výhodněji se tam dá nakoupit i značkové oblečení a obuv. Některé u nás luxusnější značky jsou v USA běžným standardem a podle toho vypadá i jejich cena.

Hlavně při nákupu elektroniky je ale potřeba myslet na to, že v USA pracuje elektrická síť s napětím pouze 110 voltů. Počítat je také třeba s jiným tvarem zásuvek, tedy i koncovek přívodních kabelů zakoupeného zboží. Na rozdíl od Česka se navíc na nové zboží vztahuje pouze roční záruka.

Češi si honbou za levnými nákupy decimují vlastní ekonomiku

1„Já jsem s tímhle bojovala už po revoluci, kdy jsem vychovávala celou svou rodinu, příbuzenstvo, proč proboha nakupují na tržnici, když vlastně zbavují české výrobce možnosti byznysu. Přesně jsem říkala: 'Zbavíme se textilek a výrobců oděvů.' A došlo k tomu!“ řekla ve speciálu ČT Moje drahé Česko módní návrhářka Beata Rajská. Ještě před 13 lety zaměstnával oděvní průmysl v Česku přes 100 tisíc lidí, dnes už živí textilky a oděvní podniky jen asi 40 tisíc lidí.

Na lesku neztrácí ani Polsko

I když se nákupní chování Čechů od 90. let minulého století značně změnilo, Češi stále zachovávají věrnost polským tržnicím. Nejčastěji jezdí do Kladska, Nisy nebo Těšína. „V takzvaných dobrých dnech, to je většinou po výplatě, sem přijede denně i přes tisíc Čechů. Týdně to je kolem 5 tisíc lidí,“ upozornil ředitel tržnice Janusz Prucnal.

Tomu, komu standardní oblečení z tržnice nesedne, jsou připraveni prodejci zkrátit nohavice nebo rukávy. Výjimkou není už ani to, že prodejci zákazníkům nabízejí zhotovení oděvů na míru většinou do týdne.

Proč vyjdou světové značky v zahraničí levněji?

Petr Matějček, Česká pozice

„Já bych z toho určitě vinil zákazníka, který je ochoten tu cenu zaplatit.“

Otázkou zůstává, proč vyjde mohdy zcela stejné módní zboží v zahraničí levněji než v Česku. Podle ekonoma a prezidenta Mezinárodní obchodní komory v ČR Michala Mejstříka je odpověď nasnadě. „Pořizovací náklady zboží, které vzniká ve vzdálených částech světa, které je přepravováno v masových dodávkách, je skutečně malou částí ceny, která vstupuje na trh. Výsledná cena je potom jen otázkou marketingu a úspor z rozsahu,“ uvedl v rozhovoru pro speciál Moje drahé Česko. A protože český trh je malý, zůstává pořizovací cena oděvů vyšší.

Roli v rozhodování o ceně hraje ale i vnímání značky spotřebiteli. Studie společnosti Mather ukázala, že Češi mnohdy vidí světové značky v mnohem luxusnějším světle, než ve skutečnosti jsou. Platí to například o brandech jako Hugo Boss, Tommy Hilfiger, Lacoste nebo Zara. To umožňuje nasadit oděvním gigantům mnohem vyšší cenu, než jaká je běžná v zahraničí.

Obchod s oděvy
Obchod s oděvy
Více fotek
  • Obchod s oděvy autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/24/2305/230469.jpg
  • Módní návrhářka Beata Rajská autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/24/2305/230470.jpg
  • Obchod s oděvy autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/24/2305/230471.jpg