Utahování opasků? Britky nakupují v luxusním second-handu

Londýn – Británie má nový nákupní hit, akci nazvanou Kup si můj šatník. Jedná se o luxusní second-hand se stojany zaplněnými oblečením od světoznámých designerů a značek, které si mezi sebou dámy prodávají za zlomkové ceny. Většina žen, které nákladné kousky kupují, přitom patří k těm s vyšším postavením. Rády se oblékají do značkového oblečení třeba od Chanelu, Oscara de la Renty nebo Versaceho. Vzniku luxusního second-handu napomohlo utahování opasků, kterým nyní Británie prochází. Jinak se ale na zdejším trhu příliš neprojevilo. Luxus v Británii pořád táhne.

Londýnské dámy, které navštěvují akci Kup si můj šatník (Buy my closet), patří k místní elitě. „Je to skvělé pro kupující i pro prodejce. Recyklujeme. Vyhrává každý. Můžete si koupit něco, za co byste třeba plnou cenu nezaplatili. Ten, kdo prodává, tak může získat víc peněz na další nákupy, aby si doplnil zásoby, než přijde příště,“ říká jedna z nakupujících.

Do luxusního second-handu za pětilibrové vstupné

Za vstupné pět liber (v přepočtu zhruba 150 korun) se otevírají dveře do levnějšího značkového ráje. Ovšem za takovou částku ani na těchto věšácích rozhodně žádné oblečení nevisí. „Tohle je jeden z nejdražších kousků. Je to limitovaná kolekce kabátů od Burberry. V obchodě se prodává za dvanáct set liber, prodávám ji za 400 - třetinu ceny, je v naprosto skvělém stavu,“ vysvětluje obchodnice s módou Wendy Montgomeryová.

Nabízený Burberry kabátek přijde na něco málo přes 11 tisíc korun. Obchodnice doufá, že promění loňské modely v tvrdou hotovost: „I já si hlídám svůj rozpočet. Vím přesně, jak moje situace vypadá. Místo toho, abych začala sezonu s pěti krásnými svetry, koupím si jeden, dva. Musím se prostě mírnit.“

Britky přitom utrácejí za oblečení, které si nikdy neobléknou, přes 1,5 miliardy liber ročně. Možná i proto vznikají akce jako Kup si můj šatník. Některé dámy se ovšem se svými luxusními kousky loučí jen těžko. „Možná, až se vrátíte, uvidíte pár věcí, které jsem nakonec z věšáků sundala a schovala, prostě proto, že je nemůžu jen tak nechat jít,“ dodává Wendy Montgomeryová.

Britský trh s luxusem krizi odolal

Krize ani následné šetření se na britském trhu s luxusním zbožím příliš neprojevily. Londýn i nadále zůstává velkým centrem domácího i zámořského trhu a propad prodeje takřka nezaznamenal. V regionech tržby poklesly jen mírně.

„Myslím, že našemu odvětví hodně pomáhá fakt, že jeden ze čtyř nákupů u nás udělají zahraniční turisti. Londýn je teď v kurzu. Královská svatba, diamantové výročí královny a olympiáda příští rok tomu ještě pomohou,“ míní ředitel organizace Walpole John Ayton.

Luxusní britské značky přitom neváhají ani s expanzí mimo ostrovní království. Láká je třeba lukrativní čínský trh. Pobočky už tam mají dvě z pěti britských luxusních značek. Přední obchodníci se ale dívají i na druhou stranu glóbusu. Začínají se zabydlovat v Latinské Americe, čtvrtina z nich tam chce otevřít pobočku do pěti let.

Nákupy v Harrods
Nákupy v Harrods
Více fotek
  • Nákupy v Harrods autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2298/229761.jpg
  • Výprodejová akce Kup si můj šatník autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/24/2307/230686.jpg
  • Nakupování luxusního zboží autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2685/268445.jpg