Památky a levné pivo – za tím jezdí turisté do Česka

Praha – Pražský hrad, Karlův most nebo tradiční české výrobky – to jsou klasické motivy, které zahraniční turisty na Česku lákají nejvíc. Podle svých slov se k nám jezdí hlavně pobavit, dobře se najíst a uhasit žízeň pravým českým pivem. Jak Česko vnímají cizinci a kvůli čemu sem vlastně jezdí, zjišťoval průzkum agentury CzechTourism. Předcházela mu reklamní kampaň, která cizince prostřednictvím billboardů, televize nebo internetu zvala do Česka.

Samotné studie se zúčastnilo bezmála 4,5 tisíce respondentů z Německa, Polska, Velké Británie a Itálie. Právě tyto státy spolu s Ruskem tvoří pětici nejvýznamnějších zdrojových destinací pro turisty mířící do Česka. „Kampaň obecně říká, že čím dále od hranic, tím o nás zcela logicky vědí potenciální zahraniční turisté méně,“ shrnul výsledky průzkumu Mojmír Mikula, ředitel odboru výzkumů, trendů a inovací v CzechTourism.

Každý národ je ale jiný. Třeba Němci jezdí do Česka nejradši za levnými nákupy. S tím je také spojena také řada předsudků německých turistů, kteří v České republice, zjednodušeně řečeno, vidí hlavně chudou zemi levných cigaret a sádrových trpaslíků. Naproti tomu Poláky lákají hlavně vyhlášené tuzemské lyžařské areály. „Střední třída Poláků přijíždí do českých hor ve velkém množství a v tuto chvíli si jich všichni hoteliéři a provozovatelé služeb v příhraničních regionech velmi váží,“ zdůrazňuje Mikula.

Mojmír Mikula, CzechTourism:

„Byla zde úvaha, že když sem přijdou mladí britští turisté na pivo a pobavit se, tak si později, až budou mít rodiny, uvědomí, že to tady bylo hezké a přijedou sem s rodinami. Naše průzkumy říkají, že to není pravda, že když se Britové dostanou do středního věku a mají rodiny, tak jedou s dětmi k moři.“

Nejhorší povědomí o České republice mají podle průzkumu Britové. V posledních letech sem přijížděli hlavně na tzv. Stuck Parties – skupina většinou mladých lidí se dohodne a vyrazí do země, kam létají nízkonákladové aerolinky a kde je levná zábava. „Britové se v současné době přesouvají dále na východ, jezdí do Bratislavy a pobaltských států, a my bychom chtěli, aby Prahu navštívila jiná skupina britských turistů, protože účastníci Stuck Parties dělají z Prahy velmi levnou destinaci, a to si Praha nezaslouží,“ míní Mikula.

Cestou k úspěchu je podle něj cílení na konkrétní segmenty potenciálních turistů. „Třeba brankář Petr Čech je ve Velké Británii velkou celebritou. Můžeme zkusit vyhledat, kde trénoval v České republice, a navést cestovní kanceláře, aby zkusily Brity oslovit s tímto produktem – po stopách Petra Čecha v ČR,“ navrhuje Mikula. Konkrétně ve Velké Británii se ale CzechTourism zatím intenzivně zaměřuje především na svatby na českých zámcích a hradech, které se mezi mladými Brity staly hitem.

Na reklamní kampaně pro zahraniční i domácí turisty vydává CzechTourism zhruba osmdesát procent svého rozpočtu - ročně asi 300 milionů korun včetně příspěvků z fondů Evropské unie.

Podle čísel, která v tomto týdnu zveřejnil Český statistický úřad, se loni v tuzemsku zastavil propad turistického ruchu. Za celý rok se v českých hotelech ubytovalo na 6,34 milionu cizinců, což je meziročně o pět procent víc. Na druhou stranu ale o něco klesl počet domácích turistů.