Podmínky spořicích účtů připomínají hlavolam

Praha – Úrokové míry, které banky nabízejí ke spořicím účtům, dál klesají. A to přesto, že inflace roste. Podle odborníků to ale není jediný problém, který lidem ukrajuje z výnosů. Mnoho klientů se totiž nechá zlákat i na zdánlivé bonusy, na které kvůli složitým podmínkám ve skutečnosti nedosáhnou. 

Vybrat si ten správný spořicí účet je lehké jenom na první pohled. Samotná úroková míra totiž o jeho výhodách a nevýhodách řekne jenom málo. Na klientech tak je, aby rozklíčovali spletité podmínky spořících účtů. „(…) Jestli tam nejsou podmínkou nějaké karetní transakce, aby člověk dosáhl dobrého úročení, jestli tam nejsou nějaké další poplatky, na které musíme myslet, aby ten výnos opravdu stál za to,“ vyjmenovává mluvčí Poštovní spořitelny Denisa Salátková kličky bankovních úřadníků.

Některé účty třeba vyžadují, aby se stále zvyšoval průměrný zůstatek – tedy, aby si lidé víc spořili, než vybírali. Odborníci doporučují prostudovat i sazebník poplatků. Pokud si totiž klient neukládá statisíce nebo miliony, ale méně, tak i pouhá platba za vedení účtu dokáže smazat veškeré výnosy. „Cílem spořicího účtu je spořit, nikoliv posílat nějaké transakce. Vybírat poplatek za vedení spořicího účtu je podle mě v této logice absurdní,“ míní Patrik Nacher, provozovatel serveru Bankovnipoplatky.com.

Při rozhodování pak podstatnou roli hraje i to, kolik peněz mají lidé k dispozici. Naprostá většina produktů je totiž úročená v takzvaných pásmech a na první pohled lákavá procenta tak vlastně úročí jenom část uložených peněz.