Kožešina je opět v kurzu, její milovníci si však připlatí

New York – Kožešina byla kdysi nezbytnou součástí oděvu. Chránila totiž před zimou už pravěké lovce. Velmi žádaná je ale dodnes a podle amerických designérů, kteří se zúčastnili newyorského týdnu módy, její oblíbenost opět roste. Jenomže kromě oblíbenosti stoupá i její cena. Designéři proto hledají způsoby, jak zákazníkům oblečení z kožešiny dopřát a přitom neprodělat.

V současnosti se stala kožešina symbolem luxusu. Jenže teď se vrací na přehlídková mola a je stále více žádaným módním doplňkem. Například norek ale podle kožešinové aukce NAFA za rok zdražil o 18 procent. Stříbrná liška potom dokonce o půlku. „Většina kožešiny, která se tady v aukcích prodává, pochází z Číny. Právě tam se vyrábí čtyři pětiny celosvětové produkce a zhruba 70 procent toho tam taky zůstává pro domácí spotřebu,“ doplňuje marketingový ředitel aukce Steve Gold.

V módě jsou kožešinové doplňky

Raul Melgoza, designér Luca Luca:

„Cítím, že naši zákazníci kožešinu chtějí. Jsme tu proto, abychom jejich přání splnili.“

Módní návrháři proto vymýšlejí, co se dá, aby si zákazníci kožešinu mohli dopřát navzdory rostoucím cenám. Jedním ze způsobů je například úspora materiálu. „Začaly se hodně prodávat doplňky - tedy oblečení, kde je kožešiny použito málo - jako jsou vesty, šály, čepice nebo kabelky. To teď jede,“ dodává Gold.

Nejvíce se kožešině dařilo v roce 2007. Od té doby zájem opět opadl. Ne každý si ale na zdražování kožešin stěžuje. Například organizace PETA, která proti pravým kožichům bojuje, věří, že do 15 let zmizí zcela.