Ombudsman by měl být inspektorem ČD, míní Fejk

Praha – Firemní ombudsman kvality by měl zastávat funkci vnitřní inspekce Českých drah (ČD), míní Petr Fejk, který od úterka na nově vytvořené místo nastupuje. Hlavní náplní jeho práce bude vyřizování stížností klientů, zvyšování úrovně poskytovaných služeb nebo školení personálu pro komunikaci s cestujícími. Dráhy ale zatím nerozhodly, co konkrétně bude pozice obnášet.

„Já bych si strašně přál, aby moje pozice obnášela to, že budu všude ještě dřív se svými lidmi než nějaká vnější kontrola, že budu nedostatky identifikovat mnohem dřív a budu iniciovat jejich nápravu,“ uvedl Fejk.

Zhruba do měsíce by podle něj mělo být jasno v tom, jaké cíle si úřad ombudsmana kvality pro zlepšení vztahu mezi cestujícími a dopravcem stanoví. „Když si někdo stěžuje na nedostatečně uklizený vlak, na špínu ve vlacích, tak já si chci ověřit, jak se vlaky skutečně uklízejí, jakým mechanismem to probíhá, kdo se přesně o to stará a jak často se vlaky uklízejí,“ konstatoval Fejk. Upozornil, že nejvíce stížností na ČD způsobují právě zpožděné a znečištěné vlaky.

ČD se snaží zvyšovat úroveň služeb a modernizovat vozový park kvůli očekávanému nástupu konkurence v osobní železniční dopravě. V polovině letošního roku plánuje na trati Praha-Ostrava spustit dálkové vlaky společnost RegioJet ze skupiny Student Agency. Modernizaci vozového parku drahám umožnily dlouhodobé smlouvy o provozu osobní dopravy z roku 2009.

Fejk vystudoval češtinu, historii a pedagogiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. V roce 1997 nastoupil do funkce ředitele pražské zoologické zahrady, kde strávil 12 let. Celý rok 2010 působil v New Yorku jako manažer České národní budovy a ředitel Českého centra, odkud se na vlastní žádost vrátil do Prahy.

Ombudsmana pro podněty a stížnosti zákazníků má například také energetická firma ČEZ nebo Česká pošta. Na ombudsmana se mohou obrátit i klienti některých velkých tuzemských bank.