VV volají po nižším zdanění pohonných hmot

Praha - Věci veřejné chtějí v rámci koaličních jednání prosadit nižší spotřební daň u pohonných hmot, konkrétně sníženou o více než 20 procent. Důvodem je situace v Libyi a skokové zdražení nafty a benzinu. Podle poslance strany Michala Babáka by snížením cen došlo k většímu prodeji nafty a to by se příznivě projevilo na státním rozpočtu. Ministr financí Kalousek je ochoten ke snížení spotřební daně přistoupit, na oplátku ale chce, aby Věci veřejné nepožadovaly žádné výjimky v rámci sjednocené DPH.

Babák uvedl, že snížením cen nafty dojde k jejímu většímu prodeji, což je příznivé pro státní rozpočet. VV dlouhodobě usilují o snížení spotřební daně o 2,40 koruny na litr. „Někteří odborníci na ministerstvu financí se tím už zabývají,“ uvedl Babák. Dodal, že se tímto krokem zvýší inkaso spotřební daně o cca 1,5 miliardy ročně.

„Aby státní rozpočet získal alespoň tolik peněz, kolik získává teď, měla by se spotřební daň u nafty snížit o dvě koruny,“ prohlásil děkan Národohospodářské fakulty VŠE Miroslav Ševčík. „Je naprosto předčasné o tom uvažovat, když neznáme dopady situace na Blízkém východě. Může to být diskutováno v souvislosti s rozpočtem na rok 2012,“ dodává ministr průmyslu Martin Kocourek.

Video Věci veřejné volají po nižší spotřební dani u pohonných hmot
video

Věci veřejné volají po nižší spotřební dani u pohonných hmot

Kalousek VV vzkázal: buď levnější benzin, nebo levné potraviny

Přestože původně nechtěl ministr financí Miroslav Kalousek o návrhu VV ani slyšet, nyní je ochoten ke snížení spotřební daně přistoupit. Výměnou ale požaduje, aby Věci veřejné stáhly své výjimky v rámci sjednocené DPH. V opačném případě se o nižší spotřební dani nechce vůbec bavit: „To je takový nesmysl, že bych byl ochoten výměnou za upuštění od tohoto nesmyslu uvažovat o snížení spotřební daně na pohonné hmoty.“

Babák ale prohlásil, že jeho strana na takovou nabídku nepřistoupí. Podle něj je ministr dopravy Vít Bárta ochoten spolupodílet se na riziku nižšího výběru peněz do státního rozpočtu. Například tím způsobem, že kdyby stát vybral po snížení daně méně peněz, dostal by méně peněz třeba fond dopravy.

Věci veřejné o snížení daně na pohonné hmoty usilují už tři měsíce, vždy ale narazily právě u Kalouska. „V tuto chvíli vyvíjíme tlak na ministra financí,“ říká Babák a doplňuje: „Máme podporu z ministerstva průmyslu a obchodu a ministerstva dopravy.“

Bárta na závěr překvapil svým návrhem. Každou korunu, o kterou by Kalousek přišel, mu chce dorovnat „ze svého rozpočtu“, tedy z kasy ministerstva dopravy. Nižší spotřební daň na pohonné hmoty by mohla zpět do Česka přilákat dopravce od zahraničních pump, kde nyní natankují levněji. Například u našich sousedů vyjde litr nafty v přepočtu téměř o dvě koruny levněji.