Němci zavedli revoluční biopalivo – nikdo ho ale netankuje

Berlín – Německo se hádá o osud nového biopaliva E10. Benzín s desetiprocentním obsahem bioetanolu, který měl splnit požadavky Evropské unie a přispět k ochraně životního prostředí, začaly německé benzínky nabízet začátkem února. Němci ho ale nekupují, protože nevědí, jestli je pro jejich vůz nové palivo vhodné. Vláda a výrobci pohonných hmot se teď navzájem obviňují z odpovědnosti za tuto situaci, shodují se ale na tom, že selhala informační kampaň a že bude třeba Němce používání zeleného paliva naučit.

Palivo E10 v současnosti nabízí asi polovina z 15 tisíc německých benzínek. Z řidičů však po žluté nebo zelené tankovací pistoli sahá málokdo a raději svého plechového miláčka napojí osvědčeným vysokooktanovým benzinem Super (německou obdobou v Česku používaného Naturalu), přestože je dražší. Právě ten má být E10 nahrazen.

Většina Němců ale tvrdí, že netuší, zda E10 do svého auta mohou použít. Odkaz na webové stránky, kde si to mohou zkontrolovat, ve spěchu na čerpací stanici příliš nepomáhá.

Kdo za to může?

Německá média zavádění nového biobenzinu rovnou označila za totální debakl a katastrofu. K odpovědnosti za něj se ale nikdo nehlásí. Organizace na obranu spotřebitelů obviňují vládu, že Němce na přechod k novému palivu dostatečně nepřipravila. Ministr životního prostředí Norbert Röttgen je ale přesvědčen, že kabinet svou informační povinnost splnil, a chybu vidí na straně výrobců pohonných hmot. Jeho kolegyně Ilse Aignerová, která vede ministerstvo zemědělství a ochrany spotřebitelů, je dokonce obvinila ze zahrávání si s důvěrou zákazníků.

Markus Ferber, europoslanec CSU, o E10:

„Tento klimapolitický nesmysl životnímu prostředí nepomáhá a trestá jen občany. Odstranění E10 by bylo nejefektivnější klimatickou politikou pro lidi, auta i životní prostředí.“

Petrochemický průmysl však jakékoli pochybení odmítá a tvrdí, že vysvětlit, komu je nový benzin určen, bylo hlavně úkolem vlády. Stejný názor mají také například opoziční zelení. Německý tisk vidí „spravedlivě“ vinu na obou stranách.

Zachránit situaci kolem nového paliva by mělo zlepšení informovanosti německých spotřebitelů o jeho výhodách, na kterém se dnes obě strany shodly.

Většina Němců by ale byla nejraději, kdyby nový benzin z pump zmizel, protože právě kvůli němu mimo jiné podražil „starý dobrý“ Super. Totéž si přejí i někteří politici z vládního konzervativního tábora. „Čím dřív E10 z čerpacích stanic zmizí, tím lépe,“ prohlásil například europoslanec za křesťanské demokraty (CDU) Herbert Reul.