Volání z mobilů je v Česku předražené

Praha – Na Český telekomunikační úřad roste tlak, aby začal řešit vysoké ceny volání a chabou konkurenci na trhu. Úřad se brání tím, že podle jeho statistik se u nás volá stejně draze jako jinde v Evropě. Menší operátoři a zástupci veřejnosti mají ale v rukách jiná čísla. Ceny by podle nich mohli rozhýbat takzvaní virtuální operátoři nebo vstup nového velkého hráče na scénu.

Vysoké ceny volání pro domácnosti vadí zástupcům iniciativy Stop drahému volání. Jejich petici už podepsalo přes deset tisíc lidí. Konkurence mezi trojicí velkých operátorů totiž podle nich i odborníků funguje jen v případě firemních tarifů.

Další cestou pro zvýšení konkurence jsou virtuální operátoři, tedy firmy, které nakupují ve velkém volné minuty u klasických operátorů a pak je přeprodávají svým zákazníkům, aniž by potřebovali vlastní síť. V Česku se ale ještě žádné společnosti nepodařilo najít s operátory společnou řeč. „O možnosti spustit virtuálního operátora jsme jednali s několika partnery, žádné řešení ale nebylo výhodné pro obě strany,“ říká k tomu mluvčí Vodafonu Miroslav Čepický.

Pavel Dvořák, předseda ČTÚ:

„Občas někde najdeme něco, kde se lišíme. Třeba ceny pro rezidentní zákazníky jsou vyšší, než by mohly být, investice by mohly být vyšší. Ale celkově jsme v normě.“

K lukrativním mobilním službám tak mají přístup jen tři operátoři. Ti navíc už dnes prodávají ve speciálních balíčcích i pevné připojení. Tím výrazně konkurují firmám, které jsou odkázány jen na prodej pevných linek.