Inspekce zjistila prohřešky u třetiny cestovek

Praha – Třetina cestovních kanceláří a agentur, na které si loni posvítili inspektoři České obchodní inspekce (ČOI) neplní všechny povinnosti, které jim ukládá zákon. Nedostatky se týkaly například reklamací nebo poskytovaných informací, výjimkou ale nebylo ani používání nekalých a klamavých obchodních praktik.

ČOI loni zkontrolovala 168 cestovních kanceláří a cestovních agentur a porušení jedné nebo více povinností stanovených zákonem zjistila v 56 z nich. Nejvíc nedostatků inspektoři odhalili u podnikatelů v Praze a Středočeském kraji, kde kontroly nedopadly dobře v polovině případů. Naopak nejpoctivější jsou cestovky v západních Čechách. V Plzeňském a Karlovarském kraji odhalili inspektoři závady jen ve dvou ze 36 kontrolovaných společností.

Miloslava Fléglová, mluvčí ČOI

„Například jestliže vám zamlčí, když jedete s dětmi, že hotel je umístěn v kopcovitém terénu a že se na pláž dostanete pouze po schodech, a vy máte s sebou kočárek a malé dítě, tak vám to tu dovolenou ne-li zkazí, tak minimálně zhorší.“

Video Nepoctivé cestovní kanceláře
video

Nepoctivé cestovní kanceláře

Nejčastějším prohřeškem je nedostatečné informování zákazníků o podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady, které ČOI zaznamenala hned ve 22 případech. Užití nekalé obchodní praktiky inspektoři zjistili ve 14 případech a klamavé obchodní praktiky ve 13 případech.

Osm prohřešků se loni týkalo povinnosti zřetelně informovat spotřebitele o ceně poskytovaných služeb a tři závady se vztahovaly k povinnosti přijmout reklamaci po celou pracovní dobu a vydat potvrzení o uplatnění reklamace se všemi náležitostmi. U jedné cestovní kanceláře inspektoři zjistili diskriminaci spotřebitele. Sedmkrát ČOI odhalila, že v propagačních a nabídkových materiálech chyběla informace o tom, pro kterou cestovní kancelář je prodej zájezdu zprostředkován.

„Mnoho spotřebitelů samozřejmě ani neuvažuje, že by reklamaci podávali pouze ústně, protože pro ně je vždy důležité, aby tam byl nějaký doklad, takže pokud ČOI vyhodnotí, že tu reklamaci nebylo možno podat ústně, tak to spotřebitel vůbec neshledává jako případné pochybení,“ uzavírá tajemník Asociace cestovních kanceláří České republiky Veber Michal.