Saab se zase potápí – výroba stojí

Stockholm – Švédská automobilka Saab, která před nedávnem jen o vlásek utekla hrobníkovi z lopaty, podle dodavatelů neplatí účty. Firmy, které jí dodávají součástky, jí proto své výrobky přestaly posílat. Saab tak musel zastavit výrobu ve své hlavní továrně Trollhättan. Podle informací některých švédských médií nezaplatila automobilka ani své reklamní agentuře.

Saab je od loňského roku součástí nizozemské firmy Spyker. Právě spojení s ní zachránilo značku před ukončením výroby, které pro ni kvůli ztrátovosti plánovala její americká matka General Motors. Generální ředitel Spykeru Victor Muller v rozhovoru pro švédský rozhlas přerušení výroby v továrně potvrdil. Dodal však, že podle jeho názoru nejsou důvodem nezaplacené účty, nýbrž spory s dopravní firmou, která požadovala lepší platební podmínky. 

„Máme 800 dodavatelů a já nemohu komentovat naše vztahy,“ uvedl v rozhovoru pro švédskou agenturu TT mluvčí automobilky Eric Geers. „S takovým množstvím dodavatelů, není nic divného, že může dojít k výpadkům,“ dodal.

Saab přišel i o reklamu

Jenže problémy nemá švédská automobilka jen s dodavateli součástek pro své vozy. Kvůli nezaplaceným účtům zrušila veškerou probíhající práci pro Saab i reklamní agentura Lowe Brindfors. Saab jí údajně neplatil některé faktury už od prosince. „Jde o značnou sumu,“ potvrdil ředitel agentury Bjarte Eide. Konkrétní výši dlužné částky ale neuvedl.

Saab i Spyker ale špatnou finanční situaci popírají a snaží se uklidnit především investory. Panika po oznámení uzavření továrny totiž srazila akcie Spykeru o 18 procent. „Saab Automobile má dostatek prostředků k zajištění svých okamžitých potřeb,“ uvedl Spyker.

Saab ve ztrátě už 20 let

Saabu hrozilo ukončení výroby už v souvislosti s restrukturalizací jeho bývalé matky GM. Po vleklých jednáních ho však zachránilo spojení s nizozemským výrobcem luxusních automobilů Spyker, který GM za její ztrátovou divizi zaplatil 400 milionů dolarů (zhruba sedm miliard korun) v hotovosti a akciích.

Řada odborníků se ke spojení podniků Spyker a Saab od začátku stavěla skepticky. Saab vyrábí automobily od roku 1949 a součástí GM se stal v roce 1989, od té doby je však téměř nepřetržitě ztrátový. Spykeru se ještě nikdy nepodařilo vykázat zisk a se ztrátou počítá i v letošním roce. Saab nicméně podle vyjádření Spykeru dál pracuje na řešení své situace, snaží se posílit svou finanční pozici a zlepšit kapitálovou strukturu.