Dávky začne vyplácet „superúřad“ práce

Praha - V Česku se od 1. dubna otevře nový „superúřad“ práce, a to na 409 pobočkách, které odpovídají nynějším úřadům práce. Pracoviště by se měla od příštího roku zabývat nejen zaměstnaností, ale také vyplácet podpory a všechny příspěvky a dávky. Tím pádem převezmou část agendy radnic a zároveň přijde o místo několik stovek úředníků. Tyto informace dnes přednesl ministr práce Jaromír Drábek (TOP 09), podle kterého má nový úřad ušetřit, zefektivnit vyplácení peněz od státu a zabránit jejich zneužívání.

„Organizační změna nemá žádný dopad na kontakt úřadů práce s klienty. Všech 409 pracovišť zůstává v činnosti. Pro klienty se nic nemění,“ zdůraznil ministr. Podle něj „byly liché“ zprávy o tom, že to budou mít od dubna lidé k úředníkům dál.

V současnosti vyplácejí sociální dávky, podpory a příspěvky tři druhy úřadů - radnice ve dvou typech obcí a úřad práce. Podle Drábka by lidé od nového roku měli chodit jen na jedno místo, tedy do poboček úřadu práce. Posílit by se měla také kontrola: „Na jedné straně výrazně vyšší kvalita vůči klientům, na druhé straně výrazně tvrdší postup vůči těm, kteří pravidla nedodržují, protože poškozují nás všechny.“

Video Reportáž Jakuba Linky
video

Reportáž Jakuba Linky

Petr Holub, redaktor Aktuálně.cz

„Nakonec to může dopadnout jako poměrně zbytečné 'škatule, hejbejte se' ve státní správě a žádný velký přínos pro stát to mít nebude.“

Nyní v Česku funguje 77 úřadů práce se čtyřmi stovkami poboček. Zaměstnaností se zabývá 250 z nich. Podle ministra by se měla agenda postupně rozšířit do všech pracovišť. Nově budou spadat pod krajské pobočky, které bude řídit generální ředitelství - tedy centrální „superúřad“ práce. Změna by podle Drábka měla ušetřit kolem 180 milionů korun jen v letošním roce. Zdůraznil, že šetření se netýká podpor a dávek, ale také provozních nákladů.

Podle Drábkova náměstka Karla Machotky se díky „úspoře obslužného personálu“ bude moci rozšířit tým kontrolorů o 400 lidí. „To je v podstatě zdvojnásobení kapacity, kterou máme v současné době k dispozici,“ upřesnil náměstek. Úřady práce by podle něj měly od obcí převzít také organizování veřejně prospěšných prací a měly by pro ně zajišťovat pracovníky.

Se „superúřadem“ nesouhlasí starostové ani prezident

Ovšem proti úpravě se vzedmula i vlna odpůrců. Proti byli někteří starostové, podle nichž se zneužívání nezabrání, protože úředníci budou na vzdálenějších místech a situaci nebudou tak dobře znát. Současně se zákonem o zřízení centrálního úřadu práce nesouhlasil ani prezident Václav Klaus a vetoval ho. Norma je podle něj nesystémová a posiluje byrokracii: „Zákon vytváří další nový centrální úřad, a tím posiluje byrokracii, s čímž se nemohu ztotožnit. Vícestupňový systém, který má vzniknout, bude složitější, nikoli účelnější a pružnější.“ Posléze jeho veto přehlasovali poslanci.

„Co máme průzkumy od krajů, tak tam se hovoří, že zhruba 12 tisíc lidí vykonává tuhle práci na obecních úřadech, a o práci by mohlo přijít až 10 tisíc lidí,“ argumentuje výkonný místopředseda Svazu měst a obcí Jaromír Jech.

Kritika směřovala na „superúřady“ i od opoziční ČSSD. Podle předsedy ČSSD Bohuslava Sobotky se sníží dostupnost úřadů práce pro klienty a dojde k nezdravé centralizaci úřadu: „To, co se stalo, znamená, že o finančních prostředcích v řádu miliard korun ročně bude rozhodovat jen omezené množství lidí, kteří budou ve vedení tohoto centralizovaného úřadu práce.“

Do čela „superúřadu“ práce usedne Kateřina Sadílková

Drábek jmenoval generální ředitelkou centrálního úřadu práce Kateřinu Sadílkovou, která vedla úřad práce v Liberci. Jejím náměstkem by se měl stát Martin Žárský, ředitel ministerského odboru sociálních služeb. Podle Sadílkové zatím není jasné, kolik úředníků nebude díky změně a přesunu agendy potřeba: „Propouštění je samozřejmě nepopulární krok, nicméně je nezbytný, protože pokud chceme vybudovat efektivní úřad, musíme samozřejmě snížit stavy. Nebude to na úkor klientů.“ Zeštíhlování počtu pracovníků se podle ní dotkne „obslužného personálu“.

Vlastní superúřad chce od příštího roku zřídit také ministr Kalousek, jehož generální finanční ředitelství by mělo mít například možnost kontrolovat každého, kdo získá veřejnou dotaci.