Bezcelní obchody si vloni výrazně polepšily

Praha – K výraznému polepšení dospěly v loňském roce bezcelní obchody, když jejich tržby zvedlo celkové oživení ekonomiky a leteckého cestování. Provozovatelům duty free shopů stoupl obrat o třináct procent na třicet devět miliard dolarů. Vyplývá to z údajů zveřejněných výzkumnou společností Generation Research.

Oživení ekonomiky a rostoucí zájem o letecké cestování znamenalo v loňském roce pro obchodníky v bezcelních zónách vysoké zisky. Tržby v bezcelní zóně táhnou nahoru hlavně obchody na letištích. Za rok 2010 stouply skoro o třináct procent. V letadlech a na trajektech už dvojciferný nárůst tržeb nenastal.

Zákazníci přitom nakupovali všechny kategorie zboží, největší nárůst byl ale u luxusních výrobků. Díky vysoké poptávce hlavně v Asii a v Tichomoří stoupl prodej zboží pro náročnější zákazníky skoro o sedmnáct procent. Výrazně víc ale lidé nakoupili i kosmetiky, sladkostí nebo alkoholu.

Nejvíc peněz utratili zákazníci v duty free shopech v Evropě. O závratném růstu se tady ale mluvit nedá, neboť loňských čtrnáct miliard dolarů je jen o čtyři procenta více než v roce 2009. Za výsledky roku 2008 dokonce zaostávají o desetinu. Analytici tento fakt připisují mimo jiné dubnovému a prosincovému přerušení dopravy nad kontinentem.

Ilustrační foto
Ilustrační foto