Svět sužuje zlatá horečka, jen tak se neuzdraví

Praha – Nejen zlato jako investiční komodita, ale i šperky z něj táhnou. Nákupní horečku nezabrzdilo ani to, že rostoucí poptávka vyhnala za poslední rok cenu zlata o třetinu výše. Prsteny a náhrdelníky se teď nejlépe prodávají v Indii a Číně. Zájem ale stoupá i v Česku. Obchodníci ale upozorňují: Češi mají specifický vkus, místo klasického zlatavého kovu dávají přednost bílému zlatu.

Zájem o zlaté šperky roste. „Poptávka se za poslední rok zvedla asi o 15 procent, ceny se v průměru zvedly asi o 30 procent,“ popsal situaci na trhu ředitel marketingu klenotnictví Klenoty Aurum Lukáš Balíček. Gram zlata za poslední rok podražil zhruba o deset dolarů. Teď se jeden gram prodává zhruba za 46 dolarů. Jen pro představu – klasický dámský snubní prstýnek má kolem 3,5 gramu.

Zlatá horečka přitom podle odborníků není zdaleka u konce. Drahý kov bude dál lákat spotřebitele i investory. „Já osobně jsem zastáncem toho, že dlouhodobě cena poroste vzhůru, domnívám se, že se budeme pohybovat na několikanásobku současných úrovní,“ míní hlavní stratég ČP Incest Milan Tomášek.

Video Rozhovor s Dušanem Boušou
video

Rozhovor s Dušanem Boušou

Rekordy láme zlato i stříbro

Cena zlata v pondělí 4. dubna

1 434,40 dolaru za unci

Cena stříbra v pondělí 4. dubna

38,45 dolaru za unci

Ceny zlata tlačí nahoru enormní zájem jak jednotlivců, tak velkých společností. Zlato totiž odolává hospodářským výkyvům. Jeho prodej se podle Světové rady pro zlato zvedl za poslední rok asi o čtvrtinu. Hlavně bohatnoucí Indové a Číňané vidí ve zlatě jistotu do budoucna.

Čechy láká bílé zlato

Zatímco ve světě se nejlépe prodávají náramky, náhrdelníky a zlaté cihličky, v Česku vedou prsteny a řetízky na krk. Zlatníci navíc tvrdí: Češi mají jiný vkus – vede u nich bílé zlato. „My prodáváme z 80 procent bílé zlato a z 20 procent žluté zlato. To je velice neobvyklé – například v Německu je to právě naopak,“ upozornil majitel zlatnictví Štěpán Halada. Ředitel puncovní inspekce Dušan Bouša to připisuje odlišným módním trendům, které v jednotlivých zemích panují. „V ruskojazyčných oblastech naprosto vévodí červené zlato,“ dodal.

Pozor na výkupy zlata, nemusí se vyplatit

0Vysokých cen zlata se často snaží využít nejrůznější podnikavci a zejména v menších městech a obcích zlato vykupují přímo od občanů. Cena, kterou jim za to nabídnou, ale není podle Bouši příliš výhodná. „Když už mám zlato, které nepotřebuji, doporučuji obrátit se na větší firmy, protože tam jsou ceny dvakrát a někdy i třikrát vyšší,“ upozornil Bouša.

Zájem o drahé kovy je tak obrovský, že se loni například v USA, Spojených arabských emirátech, Evropě nebo Japonsku objevily první automaty na zlato. Kupující vloží hotovost nebo platební kartu a vypadne mu zlatá cihlička i s certifikátem. Ve světě se začíná mluvit také o tom, že by se vedle peněz mohlo zlatem, nebo stříbrem dokonce i platit. Světlo světa by mohly spatřit také tzv. rodinné mincovny, to znamená, že by lidé mohli razit své vlastní mince.