Škoda zvedne mzdy o čtyři procenta

Mladá Boleslav - Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto od dubna zvýší tarifní mzdy i osobní ohodnocení o čtyři procenta. Zároveň vzrostou jednorázové platby zaměstnancům, píše v dnešním čísle týdeník Škodovácký odborář. Na růstu mezd se odbory dohodly s vedením automobilky minulý týden, detaily dosud tajily. Automobilka patří k největším zaměstnavatelům v Česku - pracuje v ní více než 23,5 tisíce lidí.

Zaměstnancům by se měly zvýšit příplatky za noční práci, nucený takt, práci v odpolední směně, ztíženém pracovním prostředí a nestandardních podmínkách. Automobilka podle nové smlouvy zaměstnancům zvýší příspěvek na penzijní připojištění o 100 korun.

Podle odborů se obě strany dohodly na výrazném nárůstu variabilního bonusu za hospodářské výsledky loňského roku. Celkem za ně zaměstnanci obdrží 21 tisíc korun. V této částce je i záloha bonusu za letošní hospodaření. „Tyto částky včetně zálohy bonusu jsme zkumulovali tak, aby pro zaměstnance fungovaly hned, aby je dostali v mimořádném termínu nejpozději do 15. dubna,“ prohlásil šéf odborářů Jaroslav Povšík.

Škodovce se navýší počet tarifních zaměstnanců se smluvní mzdou

Nová kolektivní smlouva počítá i s navýšením počtu tarifních zaměstnanců se smluvní mzdou. Současný limit se zvýší o 200 pracovníků na 1 200. Zaměstnancům se rovněž zvýší takzvaný zaručený bonus, který je součástí tarifního systému. Podle odborářského ekonoma Jana Millera tento bonus naprosté většině zaměstnanců zvýší roční plat o 3 600 korun: „Na jeden měsíc tak připadá částka navýšení o zhruba 300 korun, což odpovídá jednoprocentnímu nárůstu mzdy.“

S vedením mladoboleslavské automobilky budou odbory ještě jednat o zavedení osmnáctisměnného modelu. Podle Povšíka se obě strany musí dohodnout na příplatcích za práci v nových směnných modelech a na bezpečnostních přestávkách. Tato diskuse však byla oddělena od mzdových jednání. „Dokud se vše nepodaří sepsat, nemůžeme jásat,“ dodal odborář. „Dokud lidé nevěděli, jak systémy fungují, tak byli výrazně proti. Teď už se situace mění, lidé poznávají, že navrhované modely nejsou tak hrozné, tak tvrdé. Nyní už mnozí zaměstnanci říkají, že by do toho za peníze navíc šli,“ upřesnil předseda ZO Kvasiny Libor Dvořák.

Rudolf Dreithaler, mluvčí Škoda Auto
„Kolektivní vyjednávání ve Škodě Auto ještě probíhají. Jednání se chýlí k závěru. V tuto chvíli se připravuje finální text té dohody.“

Rudolf Dreithaler, mluvčí Škoda Auto

„Kolektivní vyjednávání ve Škodě Auto ještě probíhají. Jednání se chýlí k závěru. V tuto chvíli se připravuje finální text té dohody.“

Vedení firmy za lepší platy požaduje právě vyšší produktivitu. Škodovka v tomto ohledu totiž mezi českými automobilkami zrovna nevyniká. Na jednoho zaměstnance tu v průměru připadnou jen dvě vyrobená auta měsíčně. Třeba v konkurenční kolínské TPCA se jedná o aut osm. A to i přesto, že tamní zaměstnanci berou měsíčně o několik tisíc korun méně.

K letošnímu 1. lednu pracovalo ve Škodovce 23 558 kmenových zaměstnanců. Průměrná mzda tarifních zaměstnanců byla loni 32 tisíc korun, průměrný dělnický plat činil 28 200 korun. V loňském roce se obě strany domluvily na růstu tarifních mezd o 2,7 procenta. Nová dohoda o mzdách bude platit jeden rok do 31. března 2012.