Výroba saabů už zase stojí, automobilka nezaplatila za díly

Stockholm – Problémy švédské automobilky Saab nekončí ani po převzetí nizozemskou firmou Spyker. Automobilová legenda, které se dlouhé roky nepodařilo vydělat ani korunu, dnes musela v krátké době už podruhé zastavit výrobu kvůli problémům s dodávkami komponentů. Ty se někteří dodavatelé rozhodli zastavit kvůli tomu, že jim Saab neplatí účty.

Automobilka uvedla, že pokračuje v jednáních s klíčovými dodavateli. Varovala ale, že může čelit dalším výpadkům ve výrobě. „Právě teď je výroba zastavena. Byla přerušena dnes ráno,“ uvedla mluvčí společnosti. Saab se kvůli problémům s dodavateli potýkal s výpadky ve výrobě už před týdnem.

„Nejsou schopni zaplatit své účty,“ řekl na adresu Saabu generální ředitel švédské asociace dodavatelů automobilového průmyslu FKG Svenake Berglie. „Je to velmi politováníhodné. Saab musí vyřešit své financování,“ dodal.

Poslední nadechnutí?

Saab už stál začátkem loňského roku před téměř jistým koncem. Jeho tehdejší vlastník – americký koncern General Motors – rozhodl o postupném ukončení výroby. Na poslední chvíli ale automobilku zachránila nizozemská skupina Spyker, která po vleklých jednáních Saab od GM odkoupila. Zaplatila za něj 400 milionů dolarů.

Zástupci Spykeru jsou stále přesvědčení, že se nejednalo o špatnou investici. V pondělí uvedli, že Saab navzdory výpadkům ve výrobě není na pokraji kolapsu. Potvrdili taky prognózu, že výroba Saabu letos dosáhne 80 tisíc vozů a že automobilka se v příštím roce dostane do zisku.

Řada odborníků se nicméně ke spojení podniků Spyker a Saab staví skepticky. Saab vyrábí automobily od roku 1949 a součástí GM se stal v roce 1989, od té doby je však téměř nepřetržitě ztrátový. Ani Spykeru se ještě nikdy nepodařilo vykázat zisk a se ztrátou počítá i v letošním roce.