Stavaři: Dopravní superkoncepce díry na silnicích nezalátá

Praha - Sdružení pro výstavbu silnic Praha, jehož členy jsou největší stavební firmy v Česku, zkritizovalo projekt takzvané superkoncepce ministerstva dopravy, tedy dokument, který má kromě jiného určit priority státu v dopravě až do roku 2025. Podle stavařů strategie nic nového nepřináší. Úřad ministra Víta Bárty (VV) navíc při její tvorbě nestojí o rady expertů z jejich řad. Ministerstvo to ovšem popírá.

Superkoncepce ministerstva nám od množících se děr na silnicích příliš nepomůže. Alespoň tak to vidí řada stavebních firem. Údržba cest je podle nich dlouhodobě podfinancovaná a nové projekty rychlostních silnic a dálnic vznikají zmateně. Řadě podnikatelů proto dochází se státem trpělivost. „Dochází k tomu, že se ruší některé kapacity, firmy začínají v uvozovkách emigrovat do Polska a na Slovensko a podobně,“ popsal současnou situaci jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Praha Petr Svoboda.

Podle sdružení je jedním z největších hříchů konzervace už rozjetých staveb, která je velmi nákladná. Dál se mu nelíbí třeba to, že se často staví na místech, kde je nejméně problematické vyřizování všech povolení, a ne tam, kde by to byly nové silnice nejvíc potřeba. V neposlední řadě stavaři kritizují také to, že se na vzniku superkoncepce nemohli podílet.

Petr Čížek, sdružení pro výstavbu silnic:

"Vztahy se státními podniky jsou dnes na velmi špatné úrovni, s Ředitelstvím silnic a dálnic skoro nekomunikujeme."

Státu stavaři také radí. Měl by podle nich více podpořit PPP projekty, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru. S PPP projekty, které by měly do dopravy přinést další finanční prostředky, přitom ale v superkoncepci počítá i ministerstvo. Jednou z prvních komunikací, která by mohla tímto způsobem vzniknout, by mohla být dálnice R35, spojující Hradec Králové s Moravou. Odlehčit by měla přetížené D1.

Ministerstvo dopravy ale kritika superkoncepce nijak nepřekvapila. Sdružení pro výstavbu silnic není jediné, kdo staví proti ní. Opřel se do ní například také Svaz podnikatelů ve stavebnictví, Jihočeský kraj, nebo Svaz dopravy. Návrh superkoncepce zatím není podle ministerstva konečný a odborníci ještě budou mít možnost se k němu vyjádřit. „Teď vlastně běží připomínkové řízení, které bude zapracovávat všechny došlé podněty, tedy pokud nějaké podněty dojdou a nebude to jen výkřik, že nesouhlasíme,“ uvedl mluvčí rezortu dopravy Jakub Ptačinský.

Superkoncepce podle ministerstva poprvé v historii komplexně řeší problematiku rozvoje dopravního sektoru. Počítá se v ní i s podporou ekologických druhů dopravy i posílením úlohy železničního spojení. Výslednou podobu dokumentu chce poslat Bártův rezort do vlády v létě.

Stavba obchvatu Všerub
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24