Češi opět nakupují auta jako o závod

Praha – Češi mají opět zájem o nové automobily. První čtvrtletí přineslo příjemné překvapení. Nových vozů se totiž prodalo o sedm procent více než ve stejném období loni, tedy více než 42 tisíc. Největší zájem mají firmy. Poptávka ale vzrostla i po vozech ojetých. Poprvé po více než 30 měsících tak rostly prodeje ve všech kategoriích silničních vozidel, tedy osobních, lehkých, užitkových, ale i nákladních aut. Pozadu nezůstaly ani prodeje autobusů a motorek. I přes úspěch na začátku roku však zatím nejsme ani v jedné kategorii na hodnotách před recesí.

Škodovka se raduje

„Hlavním důvodem je pravděpodobně to, že se zlepšuje ekonomická situace,“ komentuje zvýšení poptávky tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Nejvíce ale vyšším prodejům pomáhají firmy. Ty totiž představují více než polovinu zákazníků. Největší radost z toho má především mladoboleslavská Škodovka. I přes povzbudivá čísla se však celkové prodeje automobilky proti loňsku mírně propadly.

Video Komentář Pavla Tunkla
video

Komentář Pavla Tunkla

Redaktor serveru Autoweek.cz Vladimír Rybecký:

„Vozy Škoda kupují asi ze 70 procent firemní zákazníci. Když se podíváme na nejprodávanější auta u nás, tak na prvním místě je Octavia, což je relativně drahé auto, ale je to typicky firemní auto. Na třetím místě Superb, což je auto, které se prodává také jenom jako firemní.“

Škodovce na záda dýchá Renault, který je druhou nejprodávanější značkou v Česku. A trojici uzavírá Ford. Další vývoj na automobilovém trhu je však nejistý. Podle některých odborníků by blízkou budoucností mohly zahýbat i nedávné události v Japonsku. Některé autodíly se totiž mohou stát nedostatkovými. „Jsou to třeba speciální tlakové snímače. To znamená, že pokud jakákoliv evropská firma vyrábí elektronickou jednotku, tak tam na začátku je třeba velmi přesný snímač tlaku, který se vyrábí jenom, nebo z 60 procent jenom v Japonsku,“ dodává Rybecký.

Zatím ticho po pěšině

O tom, co na automobilky čeká, se však pořád ještě pouze spekuluje. Výrobci totiž převážně komunikují jen s konečnými dodavateli komponentů. O problémech, které by mohly kvůli nedostatku nějakých speciálních dílů v následujících týdnech vzniknout, tak zatím často vůbec netuší. 

Přes pochyby kvůli problémům Japonska zůstávají odborníci optimističtí. Pravděpodobně totiž máme podle Tunkla nejhorší za sebou. „My doufáme, že bychom se letošní rok mohli přiblížit číslům z roku 2008,“ dodává odborník o situaci v České republice.