Češi se chystají utrácet, ale chytře

Praha – Z nakupování za co nejnižší cenu se pomalu stává celoevropský sport. Zatímco na západě kontinentu se lidé podle průzkumu Cetelem Barometr 2011 utrácet příliš nechystají, Maďaři, Slováci, Poláci i Češi naopak v příštím roce plánují nakupovat víc. Budou ale mnohem náročnější, s oblibou si třeba testují prodavače, jestli jsou opravdu odborníky v oboru.

Češi se nejprve pečlivě připraví, než si do obchodu dojdou koupit třeba vybavení domácnosti. Lustrují internet, porovnávají ceny, diskutují na sociálních sítích. A stávají se vlastně takovým nákupním detektivem. „Spotřebitel si chce udělat svůj vlastní průzkum a porovnat si především ceny. K tomu, aby zjistil technické informace, už prodavače nepotřebuje, vyhledá si je on-line,“ popisuje nové nákupní zvyky vedoucí Barometru Cetelem Flavien Neuvy.

Do složitější pozice se tak dostává prodavač. Ten hraje pořád důležitou roli, jenže zákazník už mu tak snadno nenaletí a čím větší důraz dávají lidé na spolupráci s prodavači, tím méně je zajímá výrobce. Jen čtvrtina Evropanů si myslí, že se mezi sebou značky u konkrétního výrobku významně liší. „Značkový výrobce už nedokáže tak jako v minulosti ovlivnit informace, které se o jeho značce šíří. Právě internet je ideální proto, aby si lidé udělali vlastní názor a nepodlehli diktátu,“ podotýká Tomáš Drtina ze společnosti Incoma.

Přesto, že nálada Evropanů utrácet je obecně docela nízká, jsou stále ochotni dát peníze za cestování a příjemně strávený volný čas. V žebříčku útrat následují elektrospotřebiče, vybavení a rekonstrukce domácnosti.