Slevové servery letí, po roce je jich už dvě stě

Praha - Více než 53 milionů korun utratili Češi za pouhých dvanáct měsíců na internetu za slevové kupóny. A to přitom ještě před rokem takřka nikdo o této možnosti nevěděl. Přesně před rokem se totiž na českém internetu rozjely první dva slevové servery a tím začala internetová nákupní revoluce. Nyní už je těchto serverů víc než v celých Spojených státech.

Masáže za polovinu, levná večeře pro dva a nebo seskok padákem téměř zadarmo. Padesáti a víceprocentní slevy zabraly a český internet během několika měsíců stvořil několik nových milionářů. „Začínali jsme před rokem já a dva kámoši, ted nás je čtyřicet,“ říká ředitel Slevomat.cz Tomáš Čupr. Inspirací pro tuzemské weby se stal americký Groupon, úspěšný server, který nedávno odmítl šestimiliardovou nabídku na převzetí od Googlu.

Slevovou mánii rozjely loni v dubnu Slevomat.cz a Vykupto.cz. Oba jsou dosud v první trojce největších prodejců, ale konkurence se jim významně zvýšila. Podobných stránek je nyní už kolem dvou set. To se má ale změnit. „Jestliže tu máme dvě stě serverů, čekám, že na konci roku jich zůstane zhruba padesát,“ domnívá se marketingový ředitel Zapakatel.cz Tomáš Carba.

Na nové vlně vydělávají i další internetoví podnikatelé. Rychle vznikly desítky takzvaných agregátorů, které dávají dohromady nabídky většiny slevových serverů a žijí z provizí za přivedené zákazníky. „Rozjet agregátor není finančně náročné. A je to práce asi tak na víkend,“ tvrdí ředitel Skrz.cz Martin Talavášek.

S přibývajícím množstvím slevových serverů se objevily i problémy, když někteří provozovatelé prodávali neplatné slevy. Velké servery to chtějí vyřešit založením vlastní asociace a vytvořením kodexu, který by měl označovat bezpečné weby.