Část vlaků během stávky nahradí autobusy

Praha – Přípravy na stávku pokračují nejen na straně odborářů. Cesty, jak krizovou situaci alespoň trošku zmírnit hledá vláda. Premiér Petr Nečas (ODS) dnes po jednání s ministrem dopravy Radkem Šmerdou oznámil, že kabinet chce zajistit na čtvrtek náhradní dopravu, která by alespoň částečně pokryla výpadek železničního spojení v obcích odkázaných výhradně na tento druh dopravy. Nečas se chce ještě před stávkou sejít se zástupci odborů a zaměstnavatelů. Zda se schůzka uskuteční, ale zatím není jasné.

České dráhy podle Nečase pronajmou od soukromých dopravců 200 autobusů. Posílit by je mohlo až 150 autobusů ministerstva obrany. „To samozřejmě ani omylem nenahradí železniční dopravu provozovanou Českými drahami, to může nahradit pouze jistý zlomeček,“ zdůraznil Nečas s tím, že to pomůže hlavně lidem z regionů odkázaných čistě na železniční spojení, aby se dostali do zaměstnání nebo k lékaři. Na které tratě budou náhradní autobusy nasazeny nyní České dráhy dolaďují.

ČSSD: Nasazením armádních autobusů poruší vláda zákon

„Pokud se potvrdí to, že vláda rozhodne o nasazení armádních autobusů, bude se podle mého názoru pohybovat mimo zákon o ozbrojených silách ČR,“ prohlásil stínový ministr obrany Jan Hamáček (ČSSD). „Já jsem dlouho hledal nějaký příklad či paralelu ze světa, kde by ozbrojené síly byly použity v případě stávky v dopravě, a jediný případ jsem nalezl na Filipínách,“ dodal.

Plnohodnotné nahrazení vlaků autobusy není možné

350 náhradních autobusů bude však jen malou kapkou v moři. „Základní zajištění dopravní obslužnosti, to znamená ne plnohodnotná náhrada vlakových spojů, by si vyžádala v České republice asi 4 500 autobusů. To plnohodnotné nahrazení dopravy by si potom vyžádalo řádově vyšší počet – možná kolem 10 tisíc autobusů,“ upozornil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Plnohodnotné nahrazení železniční dopravy autobusy není ani technicky možné. Například do Prahy přijíždí každých deset minut vlak s kapacitou 300 až 600 míst k sezení. „Nahradit toto autobusy, to je vlastně nepřetržitá šňůra autobusů,“ upozornil Šťáhlavský.

Vlaky by měly ve čtvrtek zůstat stát po celém Česku. V některých krajích bude přerušení železniční dopravy jediným projevem stávky. Městská hromadná doprava ani linkové autobusy se nezastaví například v Královehradeckém kraji. Na Zlínsku jsou dokonce autobusoví dopravci připraveni posílit spoje a částečně tak nahradit zastavenou železniční dopravu.

Nečas: Stávka je politická

Premiér Nečas dnes zároveň zopakoval, že je stále připraven s odbory jednat. Stávku považuje za úplně zbytečný krok, který si bere za rukojmí občany. „Stávka má od začátku politické zadání a politický smysl. Já nejsem natolik naivní, abych si myslel, že tady je možná nějaká změna,“ zdůraznil Nečas.

Premiér svolal kvůli stávce a reformám na středu mimořádné jednání tripartity. Zatím ale není jasné, zda se schůzka uskuteční. Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Jaroslav Zavadil nabídl místo středečního rána jiné termíny - čtvrtek, pátek či sobotu. Odboráři navíc nesouhlasí se způsobem svolání zasedání. „Je v rozporu s jednacím řádem Rady hospodářské a sociální dohody (tripartity). Podle něj se na jednání musí shodnout čtyři členové každé strany. To se nestalo,“ uvedl předseda odborového svazu KOVO Josef Středula.

Čtvrteční stávka proti vládním reformám způsobí v dopravě nemalé škody. Jen České dráhy, ČD Cargo a Správu železniční dopravní cesty vyjde podle ministerstva dopravy na 302 milionů korun. Největší škody postihnou Správu železniční dopravní cesty. Ta kvůli ztrátě poplatků za nevyužité koleje, náhradě škod za nerealizované opravné a investiční práce, následnému obnovení provozu na železnici a jiným ztrátám přijde o 176 milionů korun. České dráhy pak za neuskutečněnou dopravu a penalizace ze strany odběratelů zaplatí 68 milionů.

Vydáno pod