Toyota nemá součástky, omezí výrobu v Evropě

Frankfurt nad Mohanem/Tokio - Největší světová automobilka Toyota Motor na osm dnů přeruší výrobu v pěti evropských továrnách kvůli nedostatku součástek z Japonska. Nedostatek součástek je důsledkem zemětřesení a následné tsunami, které 11. března zasáhly severovýchod Japonska. Toyotu kvůli tomu čeká pokles zisku. S podobnými problémy se ale potýká více japonských firem. To nejspíš zbrzdí oživení jedné z nejsilnějších světových ekonomik.

Opatření se dotkne továren v Británii, Francii, Polsku a Turecku. Odstávka se uskuteční ve druhé polovině dubna a začátkem května. Evropští dodavatelé Toyoty chtějí během pauzy získat chybějící díly a po nadcházejících svátcích znovu naplno rozjet výrobu. Možnosti, kde komponenty sehnat, jsou ale omezené.

„Jsou to třeba speciální tlakové snímače. Pokud jakákoli evropská firma vyrábí elektronickou jednotku, tak na začátku toho je velmi přesný snímač tlaku, který se vyrábí jenom, nebo z šedesáti procent jenom v Japonsku. A takových komponentů bychom našli víc,“ vysvětlil automobilový analytik Vladimír Rybecký.

O víkendu automobilka rovněž informovala, že tento týden zahájí jednodenní odstávky ve svých montážních továrnách v Severní Americe. „Dnes máme dobrou úroveň zásob na skladě, ale do budoucna klesne,“ řekl šéf prodejů Toyoty ve Spojených státech Bob Carter. „Toyota bude vyrábět auta, ale ve výrazně nižším množství,“ dodal.

Toyota zároveň upozornila, že problémy s dodávkami japonských součástek by mohly narušovat její výrobu až do července. Příští týden však hodlá obnovit částečnou výrobu ve všech svých japonských továrnách, které po zemětřesení uzavřela.

Toyotu čeká propad zisků

Makléřská společnost Deutsche Securities minulý měsíc kvůli problémům se součástkami snížila odhad provozního zisku Toyoty pro tento finanční rok o 84 procent.

Podle některých analytiků by důsledky zemětřesení mohly snížit letošní zisky evropských automobilek až o 2,4 miliardy eur (téměř 60 miliard korun). Prezident německého svazu automobilového průmyslu (VDA) Matthias Wissmann nicméně minulý týden uvedl, že problémy s dodávkami součástek z Japonska budou podle jeho názoru pouze dočasné.

Hůř si povede celá japonská ekonomika

Japonská vláda nyní počítá se zpomalením růstu celé ekonomiky. I v továrnách, které unikly poškození, bude komplikovat výrobu nedostatek elektřiny kvůli odstavení poškozené jaderné elektrárny. To se podepíše na cenách energií. V jiných odvětvích chybí součástky, což rovněž požene ceny nahoru. Vyšší ceny vstupů pak srazí ziskové marže firem, které se snaží udržet své továrny v provozu.

Podle ekonomů by se japonská ekonomika mohla dostat do začarovaného kruhu. „Už vidíme růst cen oceli a chemikálií. To jsou odvětví, která využívají hodně elektřiny. Dokud bude nedostatek elektřiny, firmy nebudou schopny vyrábět tolik oceli a chemikálií, jako mohly v normálních dobách,“ varoval ekonom tokijského Mizuho Research Institutu Tamai Chino.

Rovněž ministr hospodářství Kaoru Yosano vidí největší nebezpečí pro japonskou ekonomiku právě v nedostatku elektřiny. Přidají se podle něj ale i další problémy. „Může to způsobit řadu nepřímých ztrát jako například propad spotřebitelské důvěry,“ upozornil. Ekonomika by se podle něj nicméně měla z následků zemětřesení vzpamatovat do konce letošního roku.

Kvůli kritice stahuje Toyota z prodeje luxusní automobil Lexus GX 460.
Zdroj: ČTK
Autor: Toyota Motors