Prodá GM společně s Opelem technologie Asii?

Berlín - Spekulace okolo možného prodeje Opelu nekončí. Podle listu Die Welt byla zpráva z minulého týdne o možném prodeji divize General Motors pravdivá. O Opel má zájem čínská automobilka Beijing Automotive Industries Corporation (BAIC). V Německu mezitím roste nervozita. Američané totiž také nevyvrátili, že o prodeji skutečně uvažují.

GM se již jednou ztrátové divize Opel chtěl zbavit. Po dlouhém vyjednávání však zůstala značka a její továrny otevřené a zaměstnancům Opelu se ulevilo. Teď je ale nejistota zpět. Opel se nemůže dostat do černých čísel a americkým šéfům koncernu prý dochází trpělivost. Podle německého tisku už čínská automobilka BAIC s cílem Opel převzít sonduje situaci přímo v Detroitu.

Kolik musí Čína zaplatit za evropské technologie?

Reportáž Jana Hreňa (zdroj: ČT24)

Šéfredaktor Autoweek.cz Vladimír Rybecký:

„Já si myslím, že to je otázka ceny. To znamená, za normálních okolností je to velmi nepravděpodobné, ale pokud by nabídli opravdu zajímavou cenu, tak je to prostě jenom otázka peněz.“

Loni selhal prodej kvůli strachu o technologie. Názory amerických manažerů se však nemění. Německou techniku by brzy mohlo nahradit know-how z Koreji. „Co je dnes Evropa? Z pohledu amerických manažerů je důležitý domácí trh a Asie. Evropa je pro ně vedlejší,“ tvrdí bývalý manažer GM. Na starém kontinentu by mohl GM Opel nahradit Chevroletem.

A podobného uvažování se obávají i Němci, kteří GM vyčítají, že spekulace o prodeji firmy jednoznačně nepopřel. Napětí tak roste jak mezi zaměstnanci, tak mezi politiky. „Ještě nedávno slibovali, kolik do Opelu investují a kolik nových modelů vyjede. Pokud je to pravda, nemám chuť tady dál pracovat,“ nechal se slyšet jeden ze zaměstnanců Opelu. „K dobrému řízení firmy patří i zodpovědný přístup k zaměstnancům. Ten ale GM očividně chybí. Třeba ho přinesou letnice, kdy managment osvítí Duch svatý,“ dodává bývalý německý ministr hospodářství Rainer Brüderle.

Podá Německo záchrannou ruku Opelu i tentokrát?

V roce 2008, kdy se o osudu Opelu rozhodovalo poprvé, automobilku zachránila německá vláda. Výměnou za slib, že GM nezavře žádnou tamní továrnu, se tehdy vláda zaručila za všechny úvěry pro automobilku. Tentokrát však tak štědří Němci nebudou. „Obávám se, že dnes je v Německu situace taková, že by kolem toho sice padala silná slova, ale německá vláda by už nepomohla takovou měrou, jako byla ochotna před těma dvěma roky,“ dodává Rybecký.

Německý list navíc připomíná, že už padly i větší a důležitější firmy, například koncerny Mannesmann nebo Holzmann. Ten sice od vlády podporu dostal, jeho zániku to ale nezabránilo.

Továrna Opelu v Antverpách
Zdroj: ČT24