V Singapuru se bude skladovat ropa pod mořským dnem

Singapur - Jeden z předních světových přístavů a překladišť ropy – Singapur – trpí nedostatkem místa. Díky rychlému ekonomickému růstu v Asii právě zde sílí poptávka po skladovacích prostorách, na pevnině už ale není kde potřebné sklady budovat. Velcí investoři ale problém řeší po svém. Velké industriální zóny umístili na umělých ostrovech a sklady na ropu budují pod mořským dnem.

Dělníci razí podmořské tunely a jeskyně určené pro skladování ropy u ostrova Jurong. Obří rezervoár vznikne 130 metrů pod mořským dnem. „Průmysl je na vzestupu a na další růst podniku budeme potřebovat další skladovací prostory. Do podmořských jeskyní budeme moci ukládat dostatek vytěžené ropy,“ uvedl Manohar Khiatani, výkonný ředitel JTC Corporation, která za megalomanský projekt zodpovídá.

Myšlenka vystavět podmořské jeskyně pro skladování ropy se zrodila v roce 2001. Výstavba začala v roce 2007. První fáze, která vyjde celkem na 743 milionů dolarů, nabídne skladovací kapacity o objemu 1,47 milionu kubických metrů. Zamýšlená druhá fáze by mohla přidat dalších 1,32 milionu kubických metrů. Náklady na výstavbu dalších šesti jeskyní však zatím nebyly vyčísleny.

„Zatím jsme ve třetině hloubky, nakonec bude jeskyně dvacet sedm metrů vysoká,“ popsal stav, ve kterém se nyní nachází první fáze projektu Manohar Khiatani. „Ropa sem bude navedená potrubím a uskladněná v cisternách,“ dodal. První fáze projektu ušetří asi šedesát hektarů, které by zabrala výstavba skladu s podobnou kapacitou na povrchu země.

Singapur uvažuje i o plovoucích skladech

JTC ale zkoumá i jiné způsoby jak skladovat ropy, aniž by se musely budovat rozsáhlé sklady na pevnině. Postavit by mohla třeba rozsáhlé plovací formace určené pro skladování ropy a paliv. „Nyní jednáme s jedním nebo dvěma hráči, abychom věděli, zda by se o to zajímali, protože my nestavíme pro nás samotné, ale pro průmysl,“ uvedl Heah Soon Poh, ředitel JTC pro operace v chemickém průmyslu.

Plovoucí sklad by měl mít kapacitu kolem 300 tisíc kubických metrů a měl by se nacházet zřejmě poblíž některého z menších singapurských ostrovů. Ve hře je například Pulau Sebarok, který nyní užívá Singapore Petroleum. Pokud bude o plovoucí skladiště zájem, mohla by stavba začít už příští rok. Do provozu by se pak dostala za další dva roky.