Čína vyrazila do boje proti kopiím

Peking - Čína zavádí další razantní kroky proti výrobcům padělků. Tentokrát se tamní vláda rozhodla zničit miliony pirátských kopií přímo před zraky veřejnosti. Zároveň ale přiznává, že podlomit černý trh bude trvat roky. Proti slabé politice vystupuje i Světová obchodní organizace (WTO). Ta dala zemi ultimátum představit do března 2011 výsledky, které by ukázaly, že opatření byla efektivní. Podle ní ale Čína úkol nesplnila.

V současnosti Čína disponuje vůbec největším světovým trhem s pirátskými kopiemi. Jen v ulicích hlavního města fungují tisíce obchodů, kde nelegální disk se západním filmem seženete už za dva dolary. Právě podobné prodejce teď vláda postihuje.

Linza Yong, obyvatelka Pekingu

„Myslím si, že se to nedá vyřešit rychle, protože na pirátské zboží si tu všichni už zvykli. Vláda na tom bude pracovat ještě dlouho.“

V loňském roce zabavili čínští úředníci v rámci speciální kampaně dvacet šest milionů pirátských kopií CD, DVD a knih. Demonstrativním ničením disků dává vláda najevo, že černý trh nehodlá dál tolerovat. „Tentokrát jsme byli schopni chytit piráty s kopiemi ve velmi krátkém čase. Nechci říct, že jsme odvedli perfektní práci, protože objem je obrovský. Ale zdejší ekonomika a trh se mění, s ní i společnost. Ještě potrvá, než se tohoto fenoménu zbavíme,“ říká Jen Siao-chung z Čínského národního úřadu pro autorská práva.

Naopak podle Spojených států čínská vláda podněcuje černý trh tím, že komplikuje dovoz originálních disků. Čína přitom nejčastěji nelegálně kopíruje právě hollywoodské filmy a západní hudbu. Majitelé autorských práv tak už přišli o biliony dolarů. „Podle mě vězí celý problém v národní politice. Dokud naše vláda nezlevní dovoz originálních nosičů, budou se levné kopie prodávat vždycky líp,“ uzavírá jeden z pekingských studentů.

Stávka řidičů kamionů v Šanghaji ohrožuje vývoz čínského zboží

Dovoz nelegálního zboží navíc může být ohrožen. V hlavní přístavní čtvrti v Šanghaji už třetím dnem stávkují řidiči kamionů, kteří jsou nespokojeni jednak s růstem poplatků, jednak s vytrvalým zdražováním pohonných hmot. Protest už podle agentury Reuters začíná znemožňovat vývoz zboží z Číny, ačkoli dopady na obchod s klíčovými komoditami, jako je měď, jsou mizivé. Přístav v Šanghaji je z hlediska odbavených kontejnerů nejrušnější na světě.

Protest řidičů kamionů vůči vysokým cenám jen dokresluje nespokojenost, která kvůli růstu inflace panuje v širší veřejnosti. Míra inflace v březnu vystoupila na 5,4 procenta a byla nejvyšší za téměř tři roky. Vláda má teď obavy, aby nespokojenost nepřerostla v masové protesty podobné těm, které nedávno otřásly arabským světem. Pozorovatelé ale upozorňují, že Čína je v jiné situaci.