Facebook testuje vlastní slevový server

New York - Facebook testuje vlastní službu na prodávání internetových slev. Chce se tak vymezit proti rostoucímu Grouponu a zároveň získat nový zdroj příjmů. Analytici totiž odhadují, že by největší sociální síť s hodnotou 50 miliard dolarů mohla letos zdvojnásobit loňské tržby. Stejně jako v Česku po lákavých penězích z hromadných slev pokukují čím dál tím větší hráči.

Slevová mánie pokračuje i ve světě. Stejně jako Google už svůj nový systém testuje i Facebook. „Lokální služby jsou poslední hranice, kterou ještě internet nepokořil. Díky této novince by se to ale Facebooku mohlo podařit,“ říká analytik společnosti Wedbush Securities Lou Kerner.

V loňském roce přinesly slevy od lokálních obchodníků do pokladen slevových serverů necelou jednu miliardu dolarů. V roce 2015 by se ale mělo jednat až o čtyřnásobek. Facebook službu zkouší v pěti amerických městech a v případě úspěchu půjde dál. Podle odborníků ale nemá úspěch zaručen. „Myslím, že se ukáže stejně jako dřív s Googlem a Microsoftem, že uživatelé nechtějí veškerou svou internetovou aktivitu přenechávat jedné firmě,“ vysvětlil šéfredaktor webu Tyinternety.cz Vojtěch Bednář.

České slevové servery čeká rok pravdy

Zda by se Facebook s novinkou prosadil na obsazeném českém trhu, přitom není jisté. Tuzemskou scénu slevových serverů totiž letos čeká rok pravdy, který přežijí ti nejsilnější. Navíc s rozjezdem místních aktivit zatím váhá i světová jednička Groupon. „Jestliže tu dnes máme dvě stě serverů, tak počítám, že na konci roku jich zůstane zhruba padesát,“ míní marketingový manažer serveru Zapakatel.cz Tomáš Carba.

Přestože Groupon nad českými aktivitami stále váhá, světu již delší dobu vládne. Nedávno pronikl na čínský trh a se svými sedmdesáti miliony uživatelů už uvažuje i o vstupu na Wall Street. Jeho cena se odhaduje až na 25 miliard dolarů.