Dluhy za dopravní stavby je třeba podstoupit, pomůžou firmy

Praha - Stát by se neměl bránit zadlužování souvisejícího s výstavbou významných dopravních staveb, ale musí líp využít čerpání evropských dotací. Unie totiž může hradit až 85 procent celkové ceny, ovšem tento zdroj peněz zastaví do 15 let. Výzvu ke kofinancování staveb dnes pronesl náměstek ministra dopravy Petr Sedláček v rámci dopravní konference „ČR - dopravní uzel Evropy“. Podle něj by si stát mohl pomoct financováním prostřednictvím soukromého kapitálu.

„Páteřní síť dálnic a rychlostních silnic v České republice je vybudována zhruba ze 60 procent a není sporu o tom, že zbývajících 40 procent se musí dříve nebo později dostavět,“ prohlásil Sedláček. Částka na dostavbu těchto 40 procent činí zhruba 500 miliard korun, přiblížil Martin Janeček z odboru strategie ministerstva dopravy.

Navíc doba samotné projektové fáze přípravy silniční stavby se pohybuje kolem pěti až sedmi let. Podle Sedláčka není z tohoto pohledu příliš mnoho času na využití dotací EU určených na dokončení páteřní dálniční sítě. Stát by měl urychlit i legislativní přípravu na použití takzvaných PPP projektů, při kterých se na výstavbu místo státních prostředků použijí peníze soukromého investora, který poté má stavbu v nájmu na předem určený počet let.

Dodavatel předá PPP projekty podle zkušeností z EU, které potvrzuje i Evropská investiční banka, zpravidla v termínu a s původním rozpočtem, uvedl Sedláček. U těchto projektů se zhruba o čtvrtinu prodraží přípravná fáze, která ale v celkové sumě za realizaci stavby činí přibližně jedno procento. Na druhou stranu stavby realizované z veřejných prostředků se proti tomu údajně prodraží v průměru o 22–28 procent. Podle Sedláčka je to dáno především tím, že soukromý koncesionář má ekonomický zájem z urychlené a kvalitní dostavby komunikace, kterou bude dalších 20 let provozovat, a naopak nemá zájem na ní provádět dodatečné opravy.

Pilotní PPP projekt – oprava D1

Ministerstvo dopravy zvolilo jako pilotní PPP projekt plánovanou opravu dálnice D1, se kterou se počítá v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Ten ale pro rekonstrukci žádné prostředky nevyhradil. Zcela nový koncesní projekt by podle ministerstva nebyl jako pilotní vhodný, protože žádná z plánovaných staveb není dostatečně připravená a byla by dokončena příliš pozdě.

Kvůli snaze vlády vyrovnat státní rozpočet se množství financí, které v letošním roce plynou na výstavbu a údržbu komunikací v Česku, podstatně snížilo. Státnímu fondu dopravní infrastruktury, který působí jako hlavní investor dopravních staveb, se letos ztenčí rozpočet zhruba o třetinu na 61,3 miliardy.

Vydáno pod