Kraje se budou o dotace na dopravu třeba soudit

Brno – Kraje trvají na tom, aby jim stát poskytl smluvně sjednanou dotaci na regionální železniční dopravu ve výši 2,6 miliardy korun ročně. Předseda Asociace krajů ČR a jihomoravský hejtman Michal Hašek uvedl, že kraje budou na plnění dohod trvat i za tu cenu, že by měly podat žalobu na stát a vymáhat si dojednané příspěvky soudně.

Ministerstvo financí má podle Haška lépe vybírat daně

O věci bude v pátek v Poslanecké sněmovně Hašek jednat s premiérem Petrem Nečasem (ODS) a ministrem financí Miroslavem Kalouskem (TOP 09). Právě ten tvrdí, že smlouva o příspěvcích státu na regionální železniční spoje patrně není právně závazná. Odmítnutím dotací se však podle Haška ministr financí snaží zalátat díry v rozpočtu, a to zcela nevhodným způsobem poté, co ministerstvo u Ústavního soudu neobhájilo úsporné změny ve stavebním spoření.

Předseda Asociace krajů ČR a jihomoravský hejtman Michal Hašek:

„Ministerstvo financí se stále zabývá jen výdajovou stránkou rozpočtu, a nikoli příjmovou. Právě změna tohoto přístupu by mu přitom mohla pomoci dostat do něj více prostředků.“

Hašek ministerstvu financí doporučuje, aby se místo na účetní škrty začalo zaměřovat na lepší výběr daní, kde podle něj mohou jít nedoplatky do desítek miliard korun. Hašek se domnívá, že by se mělo v této souvislosti diskutovat o vyšším zdanění fyzických osob s příjmem nad 100 tisíc korun nebo také firem z oblastí energetiky, bankovnictví a telekomunikací s vysokými zisky.

Drahám hrozí finanční oslabení

„Pokud by se zrušily příspěvky státu krajům na železniční dopravu, mělo by to nedozírné následky,“ varoval Hašek. Podle nejhorších scénářů by se dopravní obslužnost mohla snížit až o 40 procent, což by pocítila většina obyvatel republiky.

Zrušení či seškrtání dotací na regionální železniční tratě však může mít kromě snížení dopravní obslužnosti i další negativní dopad, a to finanční oslabení Českých drah. To by prý pak mohlo vyvolat diskuze o jejich možné privatizaci. „Nic takového si rozhodně nepřejeme,“ dodal.

Dotace krajům slíbila ještě Fischerova vláda

Dohodu mezi státem a kraji o pravidelných příspěvcích na regionální železniční dopravu uzavřela úřednická vláda Jana Fischera. Z ní vyplývá, že ročně kraje dostanou 2,6 miliardy korun na regionální železniční tratě s tím, že dohoda platí až do roku 2019. Podle Kalouska patrně toto memorandum není právně závazné. K věci si nechá vypracovat odborný posudek.