Nejcennější světovou značku letos nosí Apple

Londýn - Společnost Apple se stala nejcennější značkou světa. Přeskočila tak Google, který byl na vrcholu žebříčku čtyři roky. Výrobce počítačů a mobilních telefonů Apple hodnotu své značky za poslední rok díky telefonům iPhone a tabletům iPad zvýšil o 84 procent na 153 miliard dolarů (2,6 bilionu korun). Mezi deseti nejdražšími značkami žebříčku stovky nejdražších značek BrandZ společnosti Millward Brown je šest technologických nebo telekomunikačních společností. Do první se stovky se poprvé dostala i sociální síť Facebook.

Na Apple se stojí fronty

Podle Petera Walshe, který u Millward Brown řídí výzkum globálních značek, se Apple vyznačuje vynikajícími produkty a pečlivou pozorností k detailům. Díky tomu jsou jeho produkty stále viditelnější v podnikovém prostředí, a Apple se tak může nyní chovat jinak než běžní výrobci spotřební elektroniky. Hodnota značky Apple se na tržní hodnotě celé firmy podílí téměř polovinou.

Video Komentář Petry Průšové
video

Komentář Petry Průšové

Peter Walsh, firma Millward Brown:

„Apple překračuje pravidla z hlediska modelu stanovování cen. Dělá to, co dělají luxusní značky, kde čím je cena vyšší, tím více to podporuje a zvyšuje touhu po produktu.“

Nakousnuté jablko, které má Apple ve znaku, potvrzuje staré pravidlo, že v jednoduchosti je síla. Zatímco běžně musí firmy nové produkty na trh masivně tlačit, tady je to opačně. Zájem je takový, že se často na všechny při prodeji nového produktu ani nedostane. „Miluji všechno, co Apple vyrobí. Takže chci mít každý jejich produkt hned, jak se tady začne prodávat,“ tvrdí čínská zákaznice Applu. „Je vidět, že jde i o to, jestli ta značka má strategii, že sleduje nové trendy, inovuje,“ dodává ředitelka české pobočky Millward Brown Petra Průšová.  

Sektor telekomunikace soutěži vévodil

Ředitelka české pobočky Millward Brown Petra Průšová:

„Letos tahle telekomunikačně-technologická kategorie jednoznačně vévodí, první tři místa, třetina značek v TOP 100.“

Devět nejcennějších značek z deseti přitom patří americkým firmám. Šest jich patří do sektoru technologií a telekomunikací - druhý Google, třetí IBM, pátý Microsoft, sedmá AT&T a devátý China Mobile, jediný mimoamerický zástupce. Mezi ně se vklínily na čtvrté místo McDonald's, Coca-Cola na šesté, Marlboro na sedmé a General Electric na desátou příčku.

Přestože společnost Coca Cola skončila šestá, jiné průzkumy tvrdí, že se nejcennější značkou honosí právě ona. A na rozdíl od techologických firem z popředí žebříčku má rozhodně delší historii. Včera oslavila své 125. narozeniny.

Facebook také bodoval

Technologie bodovaly i v žebříčku skokanů roku. Letos tak vstoupil do žebříčku stovky nejcennějších značek BrandZ také Facebook a hned zaujal 35. místo s hodnotou 19,1 miliardy dolarů. Cena značky Facebook tak vylétla téměř o 250 procent. Pozici nejcennější automobilové značky dobyla zpět Toyota, která se vzpamatovala z loňských masových svolávání vozů k opravám.

Do první stovky se však začínají drát i nové štiky z Asie. Narušit světovou nadvládu amerických firem tak mohou například značky China Mobile nebo Baidu. Počet čínských zástupců v prestižním žebříčku se za posledních pět let zpětinásobil. Oproti rostoucí Asii si Evropa stabilně drží třetinový podíl, ale do první desítky už se dlouho nepodívala. Nejvýš se dostali operátoři Vodafone a Deutsche Telekom.


Celková hodnota stovky nejdražších značek se letos zvýšila o 17 procent na 2,4 bilionu dolarů. Millward Brown vychází ve svém ocenění značek z toho, jak samy firmy účtují hodnotu svého nehmotného jmění ve výsledkových zprávách, a kombinují to s vnímáním hodnoty značky v marketingových průzkumech u spotřebitelů a firemních uživatelů.