Češi si zvykli nakupovat fair trade produkty

Praha - V loňském roce dosáhl obrat produktů fair trade v české maloobchodní síti celkem 80 milionů korun. Přitom v roce 2009 se jednalo „pouze“ o 50 milionů. Podle výsledků analýzy Asociace pro fair trade se tak trh s produkty od znevýhodněných pěstitelů a výrobců v rozvojových zemích meziročně zvýšil o 60 procent. Za výsledek do značné míry může větší zapojení obchodních řetězců a gastronomických zařízení, které se na obratu podílely 42 miliony.

Pozici nejoblíbenějšího fair trade produktu i nadále drží káva, která se na celkovém obratu podílí 40 procenty. Po ní následuje čokoláda a kakao se 17 procenty a třetím nejčastějším produktem jsou čaje s 11 procenty. Devítiprocentního podílu dosáhly zpracované potraviny, například marmeláda, sušenky či zmrzlina, a šestiprocentní podíl mají stejně jako v roce 2009 třtinový cukr, med a další sladidla.

Navíc český trh má několik specifik. Zatímco v zahraničí převažují mezi nejčastěji kupovanými produkty banány, v tuzemsku vedou trvanlivé potraviny. Rychloobrátkové zboží, jako je čerstvé ovoce, je v ČR zatím dostupné pouze v minimální míře. „Očekáváme proto, že do budoucna se bude struktura prodávaných produktů měnit,“ řekla Veronika Bačová z Asociace pro fair trade.

Fair trade se nejvíce uchytil v maloobchodní síti

Veronika Bačová, Asociace pro fair trade:

„Do budoucna očekáváme další nárůst, ale vzhledem k tomu, že už většina řetězců fair trade produkty nabízí, nebude tak strmý.“

V loňském roce se struktura prodejních míst, která tyto výrobky nabízejí, proměnila výrazným způsobem. Ještě v roce 2009 měly na trhu stejný podíl prodejny zdravé výživy a biopotravin s maloobchodními řetězci, shodně 28 procent. V roce 2010 došlo k razantnímu nárůstu podílu řetězců na 47 procent, po nich následují prodejny bio a zdravé výživy s 15 procenty a gastronomická zařízení také s 15 procenty. Z deseti na sedm procent snížily svůj podíl specializované obchody s fairtradeovými produkty nabízejícími řemeslné výrobky.

Podle fairtradeových organizací je ale také pravděpodobné, že se takzvané férové výrobky vezou na vlně celosvětově zvýšeného zájmu o biopotraviny a ekologii. „Biopotravinám trvalo zhruba deset let, než se z nějaké obskurdity dostaly možná až na výsluní spotřebitelského zájmu. A fair trade je tady zatím šest let. Takže já bych řekl, že za čtyři nebo pět let čeká fair trade ještě velký boom,“ přiblížil ředitel společnosti pro fair trade NaZemi Pavel Malíř-Chmelař.

Další příležitost, jak se s fair trade produkty seznámit, dostanou Češi v sobotu 14. května. Ve 40 českých městech, například Plzni, Jaroměři, Praze, Tachově či Jihlavě, se v rámci Světového dne pro fair trade uskuteční veřejná snídaně Fair trade potravin. Pořádá ji organizace NaZemi, v jednotlivých místech ji budou realizovat například ekologická či mateřská centra, ale i města či jednotlivci. „Inspirovali jsme se v zahraničí, například v Paříži takto loni posnídalo 5 tisíc lidí naráz,“ doplnila koordinátorka férové snídaně Barbora Mrázková. Pořadatelé odhadují, že férové snídaně se zúčastní kolem tisícovky lidí.