Tsunami odnesla půl zisku Toyoty

Tokio - Největší světové automobilce Toyota Motor klesl ve čtvrtém fiskálním čtvrtletí provozní zisk o 52 procent na 46,1 miliardy jenů (9,6 miliardy korun). Firma rovněž oznámila, že neposkytne výhled na nový fiskální rok, protože zatím nedokázala vypočítat dopad přerušení výroby po březnovém zemětřesení a tsunami na své hospodaření. Toyota letos zřejmě přijde o pozici největší automobilky světa a spadne až na třetí místo za General Motors a Volkswagen.

Výsledky Toyoty za fiskální rok 2010

Čistý zisk: 408,1 miliardy jenů

Počet prodaných vozů: 7,31 milionu

Výsledky Toyoty výrazně zaostaly za očekáváním analytiků, kteří v průměru čekali zisk za tři měsíce do konce března 94,6 miliardy jenů. Toyotu navíc čeká další obtížný rok i letos. Vypořádat se bude muset s nedostatkem součástek, který se dostavil kvůli škodám po zemětřesení. Automobilka přitom původně čekala, že se jí letos podaří výrazně oživit po problémech se svoláváním vozů ke kontrole.

Ničivé zemětřesení v březnu poškodilo továrny na výrobu automobilových součástek v severovýchodní části Japonska. Nedostatek součástek pak spolu s výpadky elektřiny přiměl všechny japonské automobilky k přerušení či omezení produkce v domácích montážních továrnách. Japonské závody Toyoty nyní pracují na poloviční výkon.

Toyota zřejmě letos přijde o pozici největší automobilky na světě, kam by se mohla opět vrátit americká společnost General Motors. GM tuto pozici držela od roku 1932 až do roku 2008, kdy ji z první příčky sesadila právě Toyota. Za leden až březen Toyota prodala 1,79 milionu vozů, konkurenční GM 2,22 milionu a německý Volkswagen 1,99 milionu aut. „Úplně nejvíc z toho těží především Korejci, a to konkrétně značka Hyundai, která má i dost podobné portfolio modelů jako Toyota, takže ta přesně zaplňuje to, kde Toyota dnes chybí,“ dodává nicméně Jan Rybecký ze serveru Autoweek.cz.

Jan Rybecký ze serveru Autoweek.cz:

„Dnes naopak právě ta skutečnost, že se Toyota snaží klást důraz na kvalitu a hlídat si skutečně, aby to co se značkou Toyota vyjede, tak aby bylo prvotřídní, tak i to je důvodem toho, že oni se nesnaží nahradit své dodavatele, kteří mají v současné době problémy a kteří nevyrábějí a jsou ochotni počkat se zahájením výroby i několik měsíců, aby se mohli spolehnout na to, že vše, co do těch aut dají, bude té nejlepší jakosti. Je to sázka na jistotu i za cenu hospodářských ztrát.“

Toyota již dříve uvedla, že by se její výroba měla vrátit k normálu v listopadu nebo v prosinci. Dnes dodala, že oživení výroby zřejmě bude rychlejší, než původně čekala, ale pouze zhruba o měsíc. Popřela tak zprávy z tisku, že by se k normálu mohla vrátit již o tři měsíce dříve. Přechod k výrazné ziskovosti však automobilce podle Rybeckého ještě potrvá. Nyní je totiž pozastaven veškerý vývoj a příprava dalších modelů, takže budou následovat investice, které způsobí další díry v rozpočtu.

Výroba v automobilce Toyota
Výroba v automobilce Toyota