Chyby v dopravních projektech si vyžádají personální změny

Praha – Pochybení v projektech Ředitelství vodních cest (ŘVC) nejspíš instituce zaplatí personálními změnami. Po nedávném odvolání jeho ředitele se teď budou muset o svá místa bát další zaměstnanci, uvedl dnes první náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. V projektech předkládaných k financování z Operačního programu Doprava nalezl audit Evropského účetního dvora pochybení celkem za 5,1 miliardy korun, největší množství chyb přitom unie nalezla právě u projektů ŘVC.

EU: Ředitelství vodních cest chybovalo ve všem

Chybovost u projektů ŘVC se podle ředitele odboru fondů EU ministerstva dopravy Marka Pastuchy blížila 100 procent. Na straně Ředitelství silnic a dálnic to bylo v jednotkách procent. Ministerstvo v reakci na výsledky kontroly stáhlo žádosti o proplacení staveb za 16,3 miliardy korun, aby je mohlo znovu prověřit. Navíc plánuje zavést nové kontrolní mechanismy, nejspíš zřídí komisi, která bude prověřovat výběrová řízení na dopravní stavby, uvedl Hampl.

Evropská unie podle serveru Aktuálně.cz Česko varovala, že neproplatí žádosti na dopravní projekty, které jsou buď předražené, nebo neregulérně zadané. Nejvíce účetnímu dvoru vadí sporná zakázka ŘVC za více než 1,2 miliardy korun na stavbu zdvihacího železničního mostu přes Labe v Kolíně. Právě kvůli této zakázce musel koncem dubna odejít šéf ŘVC Miroslav Šefara. O případných dalších personálních změnách rozhodne nově vybraný ředitel ŘVC. Do funkce by měl být nový ředitel jmenován počátkem července.

O dotace Česko nepřijde 

První náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl:

„Některá zjištění jsou závažná a ve vztahu k ŘVC i důvodná.“

Podle Hampla nicméně pochybení neznamená, že by Česko mělo přijít o veškeré dotace z Operačního programu Doprava. V něm je pro období 2007 až 2013 téměř 170 miliard korun, koncem loňska z něj bylo vyčerpáno zhruba 17 procent. Ministerstvo dopravy bude nálezy účetního dvora rozporovat a věří, že v mnoha případech bude úspěšné. Ani kdyby ministerstvo tyto projekty neobhájilo, o peníze z programu by prý nepřišlo. Finanční prostředky by se musely přesunout do jiných projektů. Těch ale není mnoho, protože stát kvůli rozpočtovým úsporám rozsah dopravních staveb silně omezil.

Peníze na náhradní stavby, které by byly spolufinancovány z Operačního programu Doprava místo zpochybněných projektů, musí být vyúčtovány do roku 2015, uvedl Hampl. O náhradních dopravních stavbách už ministerstvo jedná se sněmovním hospodářským výborem. Podle Hampla se jako pravděpodobný náhradní projekt jeví stavba přeložky silnice I/11 u Mokrých Lazců na Opavsku. Výstavbu této silnice kvůli nedostatku peněz dříve ministerstvo dopravy odložilo do roku 2012.

Kolem mostu v Kolíně se vznáší otazníky od začátku

Média uvádějí, že byla kritéria pro výběr dodavatele výstavby zvedacího mostu v Kolíně nastavena tak, že o lukrativní zakázku mohlo usilovat jediné sdružení firem Viamont DSP, Eurovia a EDS Holding. Společnost EDS Holding přitom vznikla jen pár měsíců před soutěží. Zakázka byla navíc zadána v době, kdy byl ministrem dopravy Aleš Řebíček (ODS), který byl před nástupem do vlády předsedou představenstva Viamontu DSP a podle médií mu patřila třetina akcií spoluvlastníka Viamontu DSP, firmy Viamont a. s.


Audit na ministerstvu dopravy odhalil osm údajně velmi podivných velkých zakázek v hodnotě zhruba 5,1 miliardy korun. Mezi osmi připomínkovanými stavbami jsou tři vodní a pět silničních. Mimo kolínský železniční most jde například i o vodní cestu Budějovice – Hluboká nebo obchvat Nymburka. Ostatní projekty, u kterých účetní dvůr našel nesrovnalosti, ministerstvo neuvedlo.
Euro to má nahnuté.
Zdroj: ISIFA/SME
Autor: Vladimír Šimíček