Číňané švédskému Saabu nepomohou

Stockholm – Číňané už se o Saab nezajímají. Dohoda o investici čínské společnosti Hawtai Motor Group do záchrany ztrátové švédské automobilky totiž byla zrušena. Nizozemský Spyker, který je majitelem Saabu, však dodal, že dále shání finanční prostředky pro záchranu automobilky. Zájem o investování do Saabu dnes potvrdil ruský podnikatel a bývalý akcionář Spykeru Vladimir Antonov.

Původně chtěla čínská firma do Saabu investovat 150 milionů eur (asi 3,6 miliardy korun). Peníze měly automobilce pomoci obnovit výrobu, kterou byla nucena přerušit kvůli nedostatku hotovosti. Dohoda však podle Spykeru musela být zrušena, protože Hawtai nebyla schopna získat potřebná povolení.

Saab se s Hawtai možná ještě spojí   

Majitel Saabu Spyker:

„Spyker a Saab Automobile pokračují v práci na zajištění finančních prostředků pro krátké a středně dlouhé období.“

Výměnou za 120milionovou investici měla čínská firma obdržet zhruba 30procentní podíl ve Spykeru a dalších 30 milionů eur měla poskytnout ve formě úvěru. Dohoda o investici zahrnovala rovněž vytvoření společného podniku a počítala se zahájením výroby automobilů Saab v Číně v roce 2013. Spyker se však myšlenky zcela nevzdává. Saab by se podle něj s firmou Hawtai či jinou čínskou společností mohl ještě spojit.

Spyker v současnosti pokračuje v jednáních o možné spolupráci s čínskou společností Great Wall Motor. „Spolupráce firem Great Wall a Spyker by mohla být vzájemně výhodná. Čínský partner má hotovost, kterou Spyker potřebuje,“ uvedl zdroj agentury Reuters.

Spyker loni Saab zachránil před krachem

Spyker se začátkem loňského roku po vleklých jednáních dohodl s americkou automobilkou General Motors, že koupí její ztrátovou divizi Saab za 400 milionů dolarů (téměř sedm miliard korun) v hotovosti a akciích. Dohoda o prodeji zachránila švédskou značku před postupným ukončením činnosti, o kterém rozhodla GM. Mnoho odborníků se ke spojení podniků Spyker a Saab staví skepticky. Saab vyrábí automobily od roku 1949 a součástí GM se stal v roce 1989, od té doby je však téměř nepřetržitě ztrátový. Spykeru se ještě nikdy nepodařilo vykázat zisk a se ztrátou počítá i v letošním roce.