Manažeři českých firem stále nevidí budoucnost nijak růžově

Praha – Manažeři českých firem jsou proti těm zahraničním mnohem pesimističtější. Ačkoliv nejhorší období krize má světová ekonomika podle nich za sebou, s větším výdělkem za letošní rok většina z nich nepočítá. Jen 13 procent šéfů více než dvou stovek tuzemských podniků je přesvědčeno, že se jejich firmě letos bude dařit. Oproti tomu jejich kolegové ve zbytku světa - šéfové zahraničních koncernů by si na svou firmu vsadili v necelých padesáti procentech případů. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu sítě poradenských společností PricewaterhouseCoopers (PwC). 

Důvodů, proč manažeři tuzemských firem svým podnikům příliš nevěří, je podle PricewaterhouseCoopers více. „Jeden z nich spočívá v tom, že český národ je poměrně skeptičtější. Druhé takové odbornější vysvětlení spočívá v tom, že česká ekonomika je subdodavatelská, dodává například do Německa, tudíž je tam více prvků, než se dostaneme ke koncovému spotřebiteli, a tedy větší nejistota,“ řekl ČT24 partner PricewaterhouseCoopers Jiří Halouzka.

Opatrnější jsou šéfové českých firem také v oblasti investic. Plánované projekty zvažují důkladněji než dříve. „Šéfové tuzemských firem si zřejmě uvědomují rizika a nástrahy, které s sebou nese křehké globální oživení. Bude to boj o zdroje i trhy, boj o nejschopnější zaměstnance i nejlepší zákazníky,“ řekl k výsledkům průzkumu řídící partner PwC Jiří Moser.

Video Reportáž Michaely Polákové
video

Reportáž Michaely Polákové

Dennis M. Nally, generální ředitel PwC

„Těch českých třináct procent je vlastně logických, pokud tím šéfové českých firem myslí růst pouze v rámci republiky. I mezi globálními lídry vidí příležitost k růstu doma. Vše se obrací k ekonomikám, jako je Čína, Indie a jen necelá třetina Brazílie. Ty rostou tempem, které dalece převyšuje vyspělý svět.“

České firmy zatím moc nehýří ani odvahou expandovat do zahraničí, i když oproti loňsku je těch, které se kroku za hranice nebojí, dvakrát víc, tedy celá čtvrtina. Téměř polovina dotázaných manažerů nicméně stále chce vytěžit co nejvíce z trhů, na kterých působí už nyní a další expanzi neplánuje.

Výsledky průzkumu ale nemusí být pro Česko až tak černé, jak se na první pohled zdá. Firem, které plánují výrazně propouštět, tedy snížit počet zaměstnanců o více než osm procent, jsou jen necelá dvě procenta. Loni jich přitom bylo desetkrát tolik. Celkově by na rozdíl od loňského roku mělo více firem zaměstnance přijímat než propouštět.