Stát možná vyhodil stamiliony za mýtné zbytečně

Praha – Ministerstvo dopravy možná zbytečně proinvestovalo na 800 milionů korun. Tyto peníze totiž vydalo během tří let na propojení mikrovlnného a satelitního systému, který by měl vybírat mýto na silnicích první, druhé a třetí třídy. Ministr dopravy Radek Šmerda ale ČT potvrdil, že ve hře je i varianta, že by v Česku fungovaly oba systémy odděleně a dopravci by dostávali dvě faktury. Ministerstvo přitom dlouhodobě bojuje s nedostatkem peněz na výstavbu dálnic.

V zadávacích podmínkách připravovaného tendru ministerstvo pracuje s oběma variantami. „Z toho může vypadnout i to, že se bude jednat o prosté rozšíření nebo se bude jednat o to, že to bude zcela nový systém,“ dodává ministr Šmerda.

Takové řešení by se ale nelíbilo dopravním expertům. Znamenalo by to totiž, že stát zbytečně zaplatí víc. Měl by totiž dvě kontrolní a dvě zúčtovací centra. Pro dopravce by to zase znamenalo, že by jim chodily dvě faktury. „Nám jako technikům se jeví toto řešení jako těžkopádné a myslíme si, že z ekonomického hlediska by bylo dobré využít investic, které dneska máme a vytvořit systém hybridní,“ říká prorektor ČVUT Petr Moos.

Video Reportáž Jakuba Linky
video

Reportáž Jakuba Linky

Dopravím expertům přizvukují i samotní dopravci. „Představa, že jenom v jedné zemi by dopravci dostávali faktury od dvou provozovatelů, mi připadá naprosto scestná a jak říkám, téměř neuvěřitelná,“ míní mluvčí sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix.

Tendr na zpoplatnění silnic první, druhé a třetí třídy by mělo ministerstvo vypsat do měsíce. Podle ministra Šmerdy je přitom čistě ekonomická otázka, pro jakou variantu se nakonec úřad rozhodne. „Je to věc té nabídky, kterou my v této chvíli neznáme. Paradoxně může i nabídka na komplexní řešení vyjít levněji než nabídka na rozšíření stávajícího systému,“ dodává ministr.

Podle odborníků není mikrovlnný systém pro Českou republiku ideální. Odborník na dopravu Miroslav Svítek z dopravní fakulty ČVUT v Ekonomice ČT24 zdůraznil, že systém mikrovlnného mýtného je vhodnější pro země jako Francie nebo Itálie, kde řidiči najedou po zpoplatněných úsecích stovky kilometrů bez nájezdů a výjezdů. Česká infrastruktura s množstvím sjezdů je podle něj vhodnější pro satelitní mýtný systém.