Města se začínají prát o titul Města pro byznys

Praha – Dneškem začíná srovnávací průzkum Město pro byznys. Jeho cílem je přispět ke zlepšení podmínek pro podnikání. Loni se nejlépe podnikalo lidem v Písku, výsledky letošního ročníku budou známé až na podzim. Společně se zahájením čtvrtého ročníku byly zveřejněny i výsledky dotazníkového šetření, podle kterých celkem téměř třetina českých radnic zveřejňuje na internetu veřejné zakázky již v hodnotě do 100 tisíc korun, jednají tak nad rámec povinností, které jim ukládá zákon o veřejných zakázkách.

Na internetu musejí veřejné zakázky publikovat všechny radnice. Liší se ale v tom, od jaké hodnoty. Na 28 procent radnic je navíc rozlišuje na zakázky pro dodávky a služby a zakázky pro stavební práce, ačkoli jim to zákon výslovně neukládá. „Radnice, které rozdělují zakázky na dodávky, služby a stavební práce, mají vnitřně nastavené vyšší limity pro zveřejnění veřejných zakázek než ty, které zakázky typově nerozlišují,“ uvedl Michal Kaderka, analytik agentury Datank, která šetření v rámci srovnávacího výzkumu Město pro byznys provedla.

Města chystají větší transparentnost zakázek

Telefonát Michala Kaderky (zdroj: ČT24)

Některé radnice tak začaly kromě veřejných zakázek na internetu kompletně zveřejňovat i své smlouvy s dodavateli. Někde jsou přístupná i jednání Rady města a v mnoha případech vyvěšují veškeré výstupy i na webové stránky. „Připravujeme i to, že chceme přijmout úředníka, který bude specialistou na výběrová řízení, tzn. že se bude starat i o zveřejňování všech věcí v jednom balíčku,“ říká starosta Písku, Města pro byznys roku 2010, Ondřej Veselý.

Zajímavá jsou i zjištění, jak se na jednotlivých radnicích veřejné zakázky schvalují. Necelé dvě třetiny městských zastupitelstev schvalují veřejné zakázky v hodnotě do dvou milionů korun. V pětině případů schvaluje rada města veřejné zakázky již v hodnotě do sto tisíc. V šesti procentech pak jde o zakázky za minimálně dva miliony bez DPH pro služby a dodávky a šest milionů bez DPH pro stavební práce.

Analytik agentury Datank Michal Kaderka:

„Srovnávací výzkum Město pro byznys srovnává podnikatelský potenciál v 205 českých městech na základě 50 kritérií rozdělených do šesti oblastí. Mezi tyto oblasti patří například podnikatelské prostředí, srovnání cen, podmínek pracovního trhu, kvality lokality a tak dále. Městem pro byznys roku 2010 je Písek a letošního vítěze zjistíme na podzim.“