Česká Coca-Cola je prý horší než německá – a není sama

Praha/Brusel – Potravinářské velkoznačky neměří všem evropským zákazníkům stejně. Východ světadílu se podle slovenské asociace spotřebitelů musí spokojit s méně kvalitním zbožím, než se prodává na západě. Zjištění pobouřilo hlavně Bulhary, kteří chtějí věc projednat s bruselskými komisaři.

Slovenská laboratoř zkoumala několik vzorků, byla mezi nimi například čokoláda Milka, dva druhy koření i celosvětově známá Coca-Cola. Bez úhony z testu vyšla jen čokoláda. Všechny ostatní výrobky cestou na východ ztrácely kvalitu. „Výsledek testu vlastně ukázal to, co si mnozí spotřebitelé už roky šuškali. Jde o peníze, firmy často posílají nižší kvalitu do nových zemí Evropské unie, kde mají pocit, že se spotřebitelé ještě tak nebrání,“ říká předseda slovenské asociace spotřebitelů Miloš Lauko.

Třeba Coca-Cola, která se vyrábí v České republice, obsahuje dražší a kvalitnější cukr vyrobený z řepy. Tu ale firma posílá do německých supermarketů. Na český stůl putuje Coca-Cola, která se vyrábí na Slovensku a obsahuje lacinější cukr i glukózu vyrobenou z kukuřičného škrobu.

Video (Ne)kvalitní značky
video

(Ne)kvalitní značky

Co na to Evropská unie?

Kvůli prodeji méně kvalitních výrobků na východě je na nohou celý Brusel. Bulhaři už tento týden chtěli celou záležitost projednat před Evropskou komisí, to se ale nepodařilo. Proto vzápětí poslali oficiální dopis eurokomisaři pro zdraví a ochranu spotřebitele Johnu Dallimu. Toho žádají, aby celou věc podrobně prozkoumal. Zatím se ale zdá, že EU do sporu vstupovat nechce. „Ty potraviny nejsou nebezpečné. I produkty úplně stejného jména se mohou v různých zemích lišit, protože se musí přizpůsobit národním zvykům. Je jen na spotřebiteli, aby se díval, co kupuje,“ vzkazuje k tomu mluvčí Evropské komise pro zdraví a ochranu spotřebitele Frederic Vincent.

Navíc, každá mince má dvě strany a přidávání dražších přísad do výrobků by se pravděpodobně odrazilo i v jejich ceně. Sami výrobci přicházejí i s dalším argumentem. „Nejde o kvalitu, jde o to, že občas se musí produkty přizpůsobit chuti místních. Každá země má své standardy nasazeny jinak vysoko. Běžně to dělá třeba Knorr. I v Evropě najdeme hodně rozdílů v chutích, na které firma musí reagovat,“ vysvětluje generální ředitel společnosti Unilever, která je výrobcem celé řady známých potravinářských značek jako Algida, Helmann’s, Rama, Perla nebo zmíněný Knorr.

Český ministr zemědělství Ivan Fuksa chce svůj postoj k problematice ještě zvážit. Studii totiž zatím nemá k dispozici.