Vysokoškoláci volají po lepší přípravě na praxi

Praha - Dvě pětiny českých vysokoškoláků nejsou spokojeny s tím, jak je školy připravují pro praxi. Současný vzdělávací systém totiž příliš nereaguje na aktuální požadavky pracovního trhu, jak vyplývá to z průzkumu společnosti Deloitte, který provedla v ČR a dalších čtyřech zemích. Celkem se do něj zapojilo 3 618 studentů a čerstvých absolventů univerzit.

Podle odborníků zaspalo české školství dobu a stále sází na tvrdá data a fakta. Povinná výbava v podobě tvz. měkkých dovedností a praxe ale absolventům často chybí. „Některé VŠ si to už uvědomují. Snaží se o provázání studijního programu se zkušenostmi z praxe, zvou odborníky na vysoké školy, na různé semináře či workshopy,“ říká ředitelka lidských zdrojů firmy Deloitte Václava Jersáková.

Většina studentů sice pracuje už během studia, na kvalitní praxi podle nich ale dosáhnou jen ti nejlepší. Pokud chtějí dostat příležitost, musí často hodně slevit ze svých požadavků. Největší uplatnění mají podle odborníků absolventi s technickým vzděláním, například strojní inženýři nebo IT specialisté.

Jiří Halbrštát, manažer pro komunikaci a marketing, Manpower:

„Není úplně výjimkou, že absolventi jsou ochotni nastupovat do firem zdarma, pouze aby získali nějakou praxi, aby získali zkušenosti, mohli to uplatnit ve svém životopisu a potom díky tomu najít třeba nějaké zajímavé uplatnění.“

Studenti očekávají spíše nižší platy

Čeští a slovenští studenti požadují po ukončení vzdělání nástupní plat, který se v průměru pohybuje ve výši 850 eur, tedy zhruba 21 tisíc korun. Jejich kolegové v Polsku uvedli v průměru 754 eur a v Lotyšsku 590 eur. Nejnižší žádaný nástupní plat uvedli studenti v Litvě, v průměru 522 eur. Reálně však očekávají, že dostanou o deset až 15 procent méně.

Současná generace absolventů umí nabídnout velmi dobré jazykové a počítačové znalosti. Navíc proti svým starším konkurentům mají i jiné přednosti. „Jsou zvyklí pracovat na dálku, flexibilně, rádi pracují v týmech a rádi v těch týmech vidí odborníky s větší zkušeností, kteří jim mohou předávat moudrost z byznysu, kterou doplní o své rychlé znalosti,“ přiblížil specialista v podnikovém poradenství Deloitte Evžen Korděnko.

„Díky tomu mají firmy možnost získat opravdu motivované lidi, kteří jsou ochotni spoustu obětovat pro tu firmu, a může to být velká deviza,“ dodává manažer pro komunikaci a marketing společnosti Manpower Jiří Halbrštát. Na rozdíl od minulých let ale výrazně klesá zájem absolventů o práci v zahraničí. Preferují spíše klid a čas na zábavu.

Počítač
Počítač
Více fotek
  • Počítač autor: Veronika Matyášová, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2075/207443.jpg
  • Studentky autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2560/255911.jpg