Letecké společnosti doplácí na drahou ropu

Paříž - Letecký průmysl opět roste. Návrat do černých čísel ohlásil i největší přepravce v Evropě, společnost Air France KLM. Za poslední rok firma zaznamenala čistý zisk ve výši 613 milionů eur (15 miliard korun) ve srovnání se ztrátou 1,6 miliardy eur před rokem, kdy zájem o osobní i nákladní leteckou přepravu srazila ekonomická krize. Také další aerolinky mají nejhorší období za sebou a postupně se k nim vrací cestující. Výraznější oživení leteckého trhu ale blokuje drahá ropa.

Loňský rok přinesl pro Air France KLM řadu problémů. Firma se musela potýkat s několikadenní stávkou leteckých kontrolorů, stovky letů zrušila i během vánoční sněhové kalamity. I přesto, že teď vydělává, potíže zůstávají - stejně jako další aerolinky teď bojuje s drahým benzinem.

Peter Morris, ekonom společnosti Ascend:

„S cenami pohonných hmot nikdo nic neudělá. Už se vyšplhaly na dolar nebo i dolar a padesát centů za litr benzinu. Za takových podmínek je těžké na letu vydělat.“

Původně společnost počítala s ročními tržbami kolem tří set milionů eur. Ceny pohonných hmot se ale vyšplhaly příliš vysoko, a provoz se tak výrazně prodražil. Řešení jsou přitom omezená, jak dodává ekonom společnosti Ascend Peter Morris: „Kdyby společnosti používaly letadla s úsporným motorem, ušetřily by spoustu peněz na pohonu. A to by pak snížilo náklady na osobu. Bohužel, většina letadel jsou starší modely s velkou spotřebou. A to je důvod, proč firmy tolik trpí, když ceny benzinu rostou.“

Otázkou je, jestli letecké společnosti promítnou drahý benzin do vyšších palivových příplatků. V posledních letech už tento vliv cestující pocítili několikrát.

Motor letadla
Motor letadla