Rozšířené mýtné může vynést 3,2 miliardy

Praha – Od mýtného pro kamiony na vybraných silnicích nižších tříd si státní kasa slibuje 3,2 miliardy korun ročně. Průměrnou sazbu kamionového mýtného by chtěl stát stanovit přibližně na tři koruny za kilometr. Na dnešní konferenci o budoucnosti mýtného systému v Česku to uvedl ředitel úseku provozovatele elektronického mýta Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Václav Nestrašil. Zavádění mýtného na silnice nižší třídy se však nelíbí dopravcům.

Mýtné zaplatí zdevastované silnice

Náměstek hejtmana Pardubického kraje Jan Tichý:

„Mýtné je jedním z možných způsobů, jak udržet úroveň silnic v přijatelném stavu.“

Silnice II. a III. tříd jsou podle náměstka hejtmana Pardubického kraje Jana Tichého ve velmi špatném stavu a zvýšený průjezd kamionů tyto komunikace dále devastuje. Mýtné by tak podle něj situaci vyřešilo. „Elektronický systém je velmi složitý a drahý,“ uvedl však Nestrašil. Proto je nutné určit, na jakých úsecích bude vhodné mýtné zavádět. Počáteční investice do vybudování mýtného systému vyjde podle ŘSD na čtyři miliardy korun. Počítá se s výstavbou zcela nového systému, dodal odborník.

Se zpoplatněním komunikací za ujeté kilometry i pro osobní automobily se podle ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Gustava Slamečky do roku 2016 neuvažuje. Zakázka na mýtný systém bude podle Nestrašila vypsána na 15 let s možností výpovědi bez sankce po deseti letech. Rozšíření mýtného systému bude podle Nestrašila regulovat průjezd kamionů po silnicích nižších tříd. Tento krok má také donutit přepravce více využívat pro dopravu zboží železnice. 


V současném mýtném systému je zaregistrováno 560 tisíc vozidel, z tohoto počtu připadá 65 tisíc na automobily s hmotností mezi 3,5 a 12 tunami. Na celkovém objemu vybraného mýtného, který v loňském roce dosáhl 6,5 miliardy korun, se tato auta podílejí zhruba deseti procenty. Od 1. ledna letošního roku mýtné podražilo o čtvrtinu, čímž se průměrný tarif zvedl na hodnotu pěti korun na kilometr.
Pražský okruh
Pražský okruh