Budoucnost českých firem leží na východě

Praha – Český export už čtrnáct let v řadě roste. Ekonomická krize ale mění jeho strukturu i cílové země. Zatímco dnes vyvážejí tuzemské podniky především do zemí Evropské unie, velká budoucnost podle odborníků leží hlavně na východě. Čeští exportéři se tak ve stále větší míře začínají zajímat o postsovětské země.

Rusko, Kazachstán a další bývalé sovětské republiky průmyslově ožívají a pro české firmy by mohly znamenat velkou šanci. A nejen tam. „Česká republika může poměrně rychle uplatnit to, co umí, tzn. především průmyslové zboží a strojírenské výrobky, v Jižní Americe,“ míní generální ředitel agentury CzechTrade Ivan Jukl.

Krize také změnila celý trh a mezi západním a východním světem už nejsou pro exportéry takové rozdíly. A navíc, východní země dnes rostou mnohem rychleji než západ.

Nové trhy se sice otevírají a tuzemský vývoz dynamicky roste, zisky exportérů křivku ale stoupající křivku příliš nekopírují. „Exportérům rostou ceny vstupů, kvůli růstu cen ropy a všemožných komodit a ne vždy se podaří promítnout tyto vyšší vstupy do výstupních cen,“ vysvětluje hlavní ekonom, UniCredit Bank Pavel Sobíšek.

Exportéry proto podporuje i soutěž Exportní cena, která už čtrnáct let oceňuje především malé a střední firmy. Její letošní ročník byl právě vyhlášen i s novými kategoriemi.