Automobilka Saab znovu rozjíždí výrobu

Stockholm - Švédská automobilka Saab dnes obnovila výrobu. Kvůli finanční tísni musela před šesti týdny zastavit linky, ale za tu dobu dokázala vyjednat obnovení dodávek, které byly kvůli neplacení přerušeny. Nizozemský majitel, společnost Spyker, se totiž dohodla s čínskou firmou Pang Da Automobile Trade na finanční injekci 110 milionů eur. Zálohu ve výši 30 milionů už Saab dostal.

Dohoda mezi Spykerem a firmou Pang Da počítá s tím, že čínská společnost nakoupí saaby v hodnotě 45 milionů eur a za dalších 65 milionů získá skoro čtvrtinový podíl ve Spykeru. Vše ale musí posvětit čínské úřady, které už jednou podobnou investici zamítly. „Stále ale není jisté, zda čínská automobilka do Saabu vstoupí… K jedné podepsané dohodě už nedošlo a zůstával bych opatrný,“ uvedl redaktor Automobil revue Michal Štengl.

Michal Štengl, redaktor Automobil revue

„Situace kolem Saabu je strašně nejistá - určitě automobilce nepomohlo to, že se u ní pořád mění investoři. Je to stále krátkodobá záležitost. Saab by potřeboval silného partnera, tzn. dostat se pod nějakou silnější značku.“

Video Komantář Michala Štengla
video

Komantář Michala Štengla

Podle něj by pak hlavní odbytiště Saabu bylo právě v Číně: „Čínský trh, jak víme, je nejprogresivnější, má největší budoucnost, protože prodeje tam rostou. Takže šance, aby se tam auta udržela, je větší. Ani v Evropě značka nezanikne.“

Sice jen asi sto vozů místo obvyklých 240, ale přece

Victor Muller, generální ředitel Spykeru

„Produkce byla obnovena. Saab v pátek vyrobí 100 automobilů a v pondělí dosáhne normální úrovně výroby v objemu 218 automobilů.“

I když vše poběží, jak má, a výroba se dostane na původní hodnoty, budou mít v Saabu co dělat. Od roku 1989 je totiž automobilka takřka stále ve ztrátě a nic na tom nezměnil ani vstup Spykeru. Tehdy se zdálo, že ji zachránil před jistým koncem, teď to vypadá, že jen prodloužil její agónii.


Spyker se začátkem loňského roku po vleklých jednáních dohodl s americkou automobilkou General Motors, že koupí její ztrátovou divizi Saab za 400 milionů dolarů (zhruba sedm miliard korun) v hotovosti a akciích. Dohoda o prodeji zachránila švédskou značku před postupným ukončením činnosti, o kterém rozhodla GM.